15 oktober -16

Idag har vi varit och tävlat på VRF, förmodligen sista tävlingen för säsongen. Vi hoppade en 80 centimetersklass och han var jätteduktig. :) Han kändes seg och lite ofokuserad när vi red fram så jag letade upp ett lugnt hörn och red åttvolter med övergång mellan. Även om han kändes seg så var han rätt så pigg och det där med att bromsa var det lite si och så med. :p När det började bli någon slags ordning tog vi lite galopp innan vi hoppade krysset. Första anridningen blev inget vidare då vi höll på och krocka i svängen och han blev lite tveksam men sedan var det full fart när vi tog det ett par gånger till. Efter det blev det skritt en stund innan vi gasade en långsida i varje galopp, sedan gick vi in på framhoppningen. Där var han återigen tittig och seg men när vi red mot första hindret vaknade han till. Det blev totalt fem språng, först två på räcket och två på oxern i ganska snabb följd när vi kommit in på framhoppningen och sedan ett sista på räcket precis innan vi skulle gå upp till ridhuset. De hade stoppat in en ryttare till innan mig som jag inte visste om så vi fick vänta lite längre än planerat men det gick bra det med. 
 
När vi kom in i ridhuset började jag med att visa honom trean som var en grind. Den var lite skum tyckte han men inget jätteallvarligt, efter det försökte jag rida förbi alla hinder medan den innan mig hoppade. Även om han kändes lite småseg när vi skrittade runt blev han pigg så fort vi började galoppera och han hoppade första hindret med bra bjudning. Efter det gick det som på räls. :) Han bjöd bra hela vägen, det gick till och med lite fort ibland, speciellt på femman som jag var beredd att han skulle titta på. Trean kändes han lite trög mot men hoppade snällt i alla fall. Till sjuan väntade jag ut honom lite så han lade in ett språng till och då blev det en rivning men det gjorde inget, det viktiga var inställningen och den var det inget fel på över huvud taget. :) Vi kom ofta lite konstigt på hindren, antingen nära eller långt ifrån men det löser sig förmodligen när jag får en bärigare galopp på honom och rider lite noggrannare. :p Hur som helst var han superduktigt och det kändes väldigt lätt. Hade han inte varit så lite hoppad under hösten så hade jag nog efteranmält mig till 90 klassen men jag tyckte det fick räcka så här så han tycker det är roligt. :)
 

Kommentarer
Postat av: Anne Öman

Vad duktiga ni är.
MVH Anne

Svar: Tack!
Thalbaz

2016-11-02 @ 09:18:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0