18 oktober

I fredags red vi runt gräsvägarna, Styrstad-Bjärby. Han var ganska spänd och tittig. Vi började med att möta en bil med släpkärra och gräsklippare som skramlade vid Poets hage. Jag såg den på håll och den körde fort så vi stannade där vägen var ordentilgt bred. I god tid innan mötet vände Akke och skuttade runt lite så bilen passerade långsamt så det var inga problem. :p Det blev en hel del trav och galopp när vi kom bort till gräsvägarna och vi jobbade med tempoväxlingar. De hade flisat buskar längs diket och det var läskigt, dessutom flög det upp två änder ur diket och då satt jag lite löst. :p Jag tyckte han kändes halt sista biten hem men när jag gick med honom syntes inget. 
 
Igår byttes det lite hästar i hagarna. Rullen och Brusse klarar inte att gå med varandra så Matilde och Brusse har bytt plats nu. Jag var inte med när Brusse blev ihopsläppt med Akke men det hade tydligen gått bra. Lite frambensvift och lite galopp sedan var det bra, de har ju faktiskt gått på bete ihop så de känner varandra. Jag linade på banan för att se om han var halt men kunde inte se något. Jag var rätt dålig igen, förmodligen feber så det blev vila för lilla hästen. 
 
Idag vågade vi oss ut i skogen igen, det har ju varit älgflugor i skogen så jag har inte velat vara där då hästarna tenderar att bli lite galna om de får dem på sig... De hade tyvärr inte försvunnit för säsongen men jag plockade bara tre under ridturen i alla fall och det verkade inte som han fick fler på sig. Han var väldigt seg och ovillig över lag idag. Ungefär halvvägs blev det mer bråttom i alla fall men inte någon ärlig bjudning. Sista biten hem gick han och krullade ihop sig på ganska långa tyglar, dock kändes det som han bar sig. Det blev en sväng på banan med för att känna så han inte var halt och det tyckte jag inte. Möjligtvis när jag försökte öka på långsidorna men det var svårt att säga då han ogärna gjorde det, antingen gick han i sitt snigeltempo i form eller så var det huvudet upp och någon slags slängtrav. Han gick inte fram på banan heller. Jag vet inte om han var trött för han blev rätt svettig eller om det är något som är galet. =/ Han får i alla fall vila imorgon och så kanske vi gör något på tisdag, förmodligen barbacka för att se om det är sadeln han ogillar. Vi ska passa om den om tre veckor så eventuellt blir det väl barbacka tills dess, det kan bli spännande. :p
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0