31 mars

Idag red jag igen efter två dagars vila. Till att börja med hade han haft lerbad i hagen och såg ut som en gris, det var dessutom jobbigt att bli borstad idag, suck... Jag lyckades i alla fall jämna till manen som jag klippte igår. Han har tydligen blivit håröm så igår stod han bara och skakade på huvuet när jag skulle rycka den och sax fungerade inte heller, jag gav upp när jag kortat av den igår och fixade det sista idag. Han protesterade först men när han märkte att jag inte ryckte i den gick det bra. 
 
Han var pigg att rida och vi hade lite draghjälp av nya hästen i stallet som gick hundra meter framför oss. Han var allmänt dryg att rida ute, först mötte vi en farlig unge på cykel, ve och fasa, han kastade sig i alla fall inte men blåste upp sig och stirrade stint på barnet. När vi kommit längre bort hade andra hästen vänt och samtidigt som vi möts kommer en joggare flåsande bakifrån som Akke slår emot... Då var han rätt billigt kan jag säga, han hade förmodligen inte koll på att den kom för han hade fullt fokus på den andra hästen och blev lite rädd/överraskad men inte trevligt i alla fall. Sen kan jag ju tycka att joggaren kunde väntat lite med att passera. Efter det gick vi in i skogen och red genom leran bort till pulkabacken istället för vägen som jag tänkt. Han fick skritta uppför och det var jättejobbigt sade han. :p Han var pigg och spänd hela vägen hem men så fort vi red in på banan släppte det mesta, i alla fall spändheten. 
 
Han var riktigt fin där och efter lite trav jobbade vi med galoppfattningar vilket gick bra även om han var lite sparkig i galoppen. Idag fungerade vänstergaloppen från start men han var framåt med. Han var lite knölig i vänstervarv då han tryckte utåt men det gick hyfsat att korrigera. Vi avslutade med att rida igenom LC:1 vilket gick riktigt bra, travdelen kan jag inte klaga på. Galoppen är lite svår, jag måste fatta ur hörnet för att det ska bli rätt men då går det bra. Vi fick till en fattning åt vänster som var superbra, fick jättefin känsla, tyvärr bråkade han och slog om när vi gick in på volten. När vi travade av kändes han riktigt fin och vi gjorde lite tiometersvolter. Den sista i vänster varv kunde jag i princip göra bara för sitsen och då slutade vi. 
 
Efteråt stretchade vi och han verkar ha koll på det redan trots att vi nog bara har gjort det totalt tre gånger innan. :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0