17 mars

Idag red vi lektion för M. Han var väldigt svår att få fram men i övrigt fungerade det okej. Vi började med skrittjobb och att han skulle skritta på och lyssna på skänkeln, det gick väl sådär. Han lyssnar inte på de fina hjälperna och när man sparkat till honom och fått en reaktion så skrittar han bra tre steg innan han återgår till snigelfart... I traven började vi med att öka och minska vilket gick bra, sedan gjorde vi lite öppna. I öppnan märker man att han inte är riktigt framme för det blir gärna motorstopp men bitvis gick det bra. I galoppen fick vi rida på lite olika galoppsprång mellan två bommar. Först bara rida och räkna sprången, vi fick åtta första gången, sedan skulle vi öka och rida på sju och sedan sex. Jag fick rida på som en tok för att räcka fram på sex men det gick till slut. När vi skulle återgå till åtta på slutet tänkte jag att det är ju bara att låta honom gå på i sitt tempo som i början så blir det rätt men då tog han sju minsann. :) Jag fick faktiskt sitta tillbaka lite för att han skulle gå på åtta och det var en himla skillnad på honom. Vi hade lite svårt med högergaloppen i fattningarna då jag blir ostadig där när han inte lyssnar direkt men det blev bättre mot slutet. Han var även väldigt tung i handen i början i galoppen men det släppte ganska fort, förmodligen berodde det på bristande bjudning, det kändes lite så. Han kändes fin när vi travade av om än lite snigel över det hela. :p Jag fick inte sitta och klämma med benen vilket är en ful ovana jag har när han inte går fram ordentligt, han kändes mjuk och bärig i alla fall. På fredag ska vi hoppa. :D
 
Jag har även anmält oss till vår första tävling! Jag tänkte vi skulle åka på pay 'n ride och platserna började ta slut. Känns han helt åt helvete kan jag alltid återta anmälan med det är nog bra att komma ut och se sig om. Jag förväntar mig inga resultat, vi tar det som miljöträning. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0