30 december

I lördags tänkte jag rida på banan innan den fryste alltför mycket men det var för sent redan då så vi hamnade i sommarhagen till slut. När den värsta enegrin tagit slut gick han ganska fint även om han var seeeg. Vi körde lite sidvärts och fattningar från skritt. Vi höll inte på så länge och som avslutning skuttade vi över stockarna där. När vi tog dem tillbaka mot ängen igen var det någon som tog fart över de två sista och drog iväg och var lite allmänt svår att stanna. :)
 
I måndags var hovslagaren här så nu är vi vinterutrustade med 4 boddhål och snösulor. Han var rätt stökig så fort han inte fick ha sin slicksten... Jag tänkte mig inte för när jag bokade tiden för alla hästar gick ut strax innan hovslagaren kom så han var lite orolig i början så det var ju inga bra förutsättningar.
 
Efteråt red vi en bustur från Styrstad och sedan remsorna ända bort till E22:an och tillbaka genom hoppdungen. Jag försökte jobba honom lite och göra tempoväxlingar i galoppen men det gick väl sådär. Bortåt var han rätt seg och hemåt var det full fart, lite svår att få stopp på men jag ansträngde mig inte supermycket heller. :p
 
 
Idag har vi hopptränat i ridhuset. Jag var nästan i shock när vi kom iväg för transporten hade inte fryst ihop trots att den stått ett tag och dessutom med handbomsen i, då brukar hjulen låsa sig, och hästen gick rakt in i transporten utan krångel. Hoppträningen gick helt okej. Han var rätt seg och lat större delen av träningen även om han gjorde vad han skulle. Vi fick ett stopp på en oxer då han hade dålig galopp och jag bara släppte allt innan istället för att rida. Det blev bättre sedan och jag hittade en ganska bärig galopp med lite energi i. Vi gjorde inga avancerade övningar, vi hade två hinder snett igenom som vi hoppade på en åtta samt två på ena långsidan. Det blev inga höjder idag eftersom han kändes så loj, hindren låg runt 70 centimter och sista rundan var de kanske 80 centimeter höga men då var det bara räcken. 

Kommentarer
Postat av: Karoline

Härligt att få hänga med på eran galopp :)

2015-12-30 @ 16:47:24
URL: http://myakhalteke.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0