20 september

Igår red jag ut en sväng i kohagen. Han var ovanligt framåt och bitvis fick jag sitta och hålla in honom så det inte skulle gå för fort bland träden. Hemåt red vi över stubbåkrarna och jag tyckte han kunde gå över diket som skiljde dem åt men det tyckte inte han. Han var rikitigt istadig och dum och höll på att småresa sig och tvärvända. Jag kände att jag inte ville ta den fighten så jag satt av och ledde honom över diket istället och då gick det hur bra som helst, suck. Jag gick tillbaka över det igen med honom, det ver lite tveksammare då men inga direkta problem och så satt jag upp igen och då gick det bra att gå över, knashäst. När han skuttat över diket fortsatte det i galopp och småbock. Han fick inte dra på då jag inte satt jättestadigt och vi hade novabettet och ingen martingal, då litar jag inte helt på bromsen när det går hemåt. ;) Han gick väldigt bra i galoppen i alla fall, hyfsat i form och ganska balanserat och bärigt. Efter lite skritt där han gick riktigt bra i form provade jag att trava och fick verkligen ihop honom. Han hade fin bjudning själv och jag kunde lägga på lite ben utan att han for iväg och utan att hålla emot i munnen. Supernöjd med den traven, det gäller bara att hitta den oftare. :) 
 
Han har varit lite tråkig i höger öga sedan i torsdags och jag har försökt spola med koksalt vilket är allt annat än populärt. Idag såg det i alla fall mycket bättre ut. Jag tror han har fått in något i ögat som har kommit ut nu, hoppas det i alla fall. 
 
Idag löshoppade vi lite. Det blev ett litet hinder med galoppbom 7 meter innan. Han gjorde det ovanligt bra idag, bra bjudning för att vara honom och när han kom in i full fart backade han av fint när han kom fram till bommen och hindret. På slutet kunde jag bygga upp en liten parallell oxer som han hoppade jättefint. Jag hade gärna höjt upp lite men det blir för högt då. Blocken jag bygger med är ca 50 cm höga och ska man bygga på två blir det plötsligt 1 meter och det känns lite väl häftigt. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0