14 november

Det har varit en helvetesvecka på jobbet. Stressigt, jobb som måste bli klara och en massa övertid. Igår blev det sista av måstejobben klara och jag tog en välförtjänt halvdag idag, mycket skönt. Halv ett var jag i stallet och mockade och fixade i lugn och ro. :) Jag skurade bort bajsfläckarna i boxen som är minst en vecka gamla och krattade ihop gammalt hö ute i maskinhallen. 
 
När allt var klart hämtade jag in killen och vi red ut en sväng, man måste passa på när det är ljust. :) Först red vi gärdesvägarna från Bjärby till Styrstad. Det var rätt lerigt och tungt och han var seg och tittig. Jag fösökte jobba lite med att böja honom och flytta lite och det gick helt okej. På vägen hem tog vi en sväng i sommarhagen och hoppade hindren där. Vi började med att plaska i vattenpölen. Efter lite tvekan gick han ner i den och börjde skrapa, jag tror nog han är ett litet blötdjur trots allt, i somras ertappades han ju med att stå mitt i dammen när det var som varmast ute. :p När jag tyckte han hade plaskat färdig gick vi bort till rishindret. Det var nästan lika farligt idag men efter att ha hoppat det tre gånger brydde han sig inte. Det var bra fart på honom efter det och diket gick av bara farten utan tvekan och han gasade ännu mer efter. :p Just då kändes fälttävlanskarriären nära. :) Vi fortsatte till småhindren nedanför kullen. De var läskiga så han skrittade över dem... Vi fortsatte upp på kullen och tog stocken i tveksam trav och jag saktade av och skrittade fram till hindret efter så han fick titta på det sedan tog vi de två igen och då gick det bättre även om bjudningen var dålig. Han fick gå två varv till runt kullen och det blev bättre och bättre, dock surade han mer och mer när vi skulle vända och hoppa stocken. När jag var nöjd vände vi på det hela och tog hindret efter stocken från andra hållet vilket gick hur bra som helst, dock fick han inte hoppa stocken då jag inte litade på bromsen och det kommer en brant nerförsbacke med berg på strax efter. Vi fortsatte ner till småhindren och tog dem åt andra hållet med. Där blev det skritthoppning igen då han var tittig... När vi kom ut på ängen hade han rodeo. :p Han ville tillbaka upp på kullen och gå hem men vi skulle till andra grinden. Det blev skritt hem sen även om han var rätt så taggad. Han skötte sig fint idag lilla pojken och han har verkligen utvecklats. :) Jag kom även ihåg att mäta hindren på kullen. Stocken var cirka 70 centimeter på högsta stället och vi hoppade faktiskt ganska nära där och nästa var ungefär 60 centimeter så det är nog höjdrekord med ryttare. :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0