21 augusti

Äntligen har de slagit en stubbåker nära stallet. Trots att jag inte var jättesugen på att göra något med honom då han hade haft lerbad och hade lerinpackning upp till knäna på alla ben så sadlade jag i alla fall för de är jäkligt snabba på att plöja upp igen. Han var inte speciellt öm i fötterna på stubben och det var roligt att se något annat än banan för bjudningen var helt klart bättre, till en början i alla fall. 
 
Vi började med att skritta ca ett varv och på bortre delen mot husen hoppade det upp en hare mitt framför nosen på honom men han skyggade knappt för den. :) Vi travade när det gick hemåt igen och fortsattte ett halvt varv sedan började han bli seg så han fick en liten skrittpaus. Han var ganska spänd i traven och huvudet var rätt upp men i skritten gick han fint bitvis. Vi red tillbaka längs med vägen och byte varv och så fick han galoppera hemåt. som vanligt var det inte så mycket fart på honom men han får hållas. Efter galoppen övade vi lite styrning genom att rida volter i trav och det gick väldigt bra även om han var lite seg ibland och tryckte lite utåt när vi svängde bortåt. Han kom även ner fint i form i traven när vi red på böjt spår. När vi svängt klart tog vi en sista galopp. Jag provade att komma i höger varv för att få honom att fatta höger galopp och det gick bra. Han springer fortare i höger och det var riktigt bra fart på honom, jag fick till och med bromsa lite. Det höll även på att bli lite bock och bus men jag känner mig inte redo för det än så vi avstyrde det hela genom att håll upp huvudet lite. Det stod en konstig traktorvagn som såg ut som en båtkärra där vi skulle gå ut på vägen och han fick gå fram och nosa på den innan vi avslutade. Han tyckte den var lite läskig men vågade gå fram och nosa på den i alla fall, duktig pojke. :)
 
När jag släppte honom i hagen tog han faktiskt vägen uppför berget. Det har jag inte sett honom göra sedan början av sommaren. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0