15 augusti

Idag tömkörde jag. Han var rejält halt när han kom in i stallet men jag misstänkte en sten då han inte sett halt ut på väg in från hagen. Jag började med att kratsa hovarna och mycket riktigt hade han en stor sten i ena framhoven, när den var borta gick han som vanligt igen. Han hade lerinpackning på benen som inte torkat så jag provade att spola dem och det gick utmärkt. Det var lite obehagligt i början men sedan gick det finfint. 
 
Jag tog med en bom in på banan igen som han fick kliva över. I höger varv frångick vi fyrkanten ganska snabbt och gick in på en volt över bommen och travade. Han var seg att styra så jag spände in honom på ytter och shit vad fin han var. :) Stort steg och tog för sig. Han fick galoppera lite med och det gick bra. Han kunde hålla galoppen närmare ett varv på volten. I och för sig fel galopp men än så länge är jag glad att han galopperar över huvud taget. Efter det gick vi över i vänster varv och jag fick spänna in ytter där med även om det är lite kinkigare. Eftersom jag måste hålla ganska mycket på ytter så kröker han ihop sig lite mer än vad han orkar och blir tjurig. Jag försökte vara så lätt som möjligt på ytter och det gick ganska bra. Det var svårare att få honom att hålla volten i det här varvet och han var svårare att få fram. Vi två tillfällen stannade han och vände upp rumpan mot mig när jag drev på lite mycket. Det blev även några vändningsförsök när jag inte var med och i position. Vi försökte med galopp i det här varvet med men det blev bara längs fyrkanten. Han tryckte utåt i volten när vi skulle galoppera och om jag höll i honom blev det ingen galopp då bjudnigen saknas lite. Det blev i alla fall två långsidor och jag lyckade få honom att svänga in lite en gång. Över lag skötte han sig bra i alla fall och jag är riktigt pepp på att rida och jobba vidare med honom nu när det gick så bra. :)
 
Vi inväntar ivrigt stubbåkrar och hoppas att hans ömma fötter klarar dem så jag får lite gratisbjudning. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0