19 augusti, det tar sig :)

Idag var det dags för fälttävlan igen, den här gången i Boxholm. Mycket nöjd med dagen trots att vi kom långt ner i resultatlistan. 
 
 
 
Han kändes inte helt igenom i dressyren och jag glömde helt bort att hålla om honom inne på banan. Han kändes lite seg men gjorde det han skulle. Han kändes lite bättre på framridningen när jag kom ihåg att ha lite ben på honom. Trots ganska dålig känsla fick vi 62,5%, 56,3 straffpoäng och det är jag nöjd med. Faktiskt lite bättre än Mantorp. 
 
 
 
Han var mycket piggare än i Mantorp och hoppade bra. Jag kände mig inte helt klar efter tre språng på framhoppningen men han hoppade bra och jag ville inte trötta ut honom så vi gick in på banan. Min ridning lämnar väl lite att önska. Ett till fem var inga konstigheter, han var i några bommar men det är ju inte ovanligt. Sexan kom vi fel på så han tog ett extra galoppsprång och hoppade av nära men det låg kvar. Någonstans mellan femman och sjuan började mina tyglar bli väldigt långa och jag hann inte korta dem, så jag tappade gradvis kontrollen från sexan fram till åttan. Jag hade tydligen tillräckligt med kontroll i alla fall för hindren låg kvar och vi klarade oss på 0 fel. :)
 
 
 
Jag fick honom riktigt taggad på framridningen till terrängen och han hoppade bra förutom ett stopp på en röd pallisad. Han blev lite seg när vi red ner till starten men efter lite mer galopp så piggnade han till något. Till första hindret var han lite tveksam men han stod inte alls emot lika mycket som i Mantorp. Tvåan, oxer, och trean, röd stock, var inte heller några direkta problem även om han backade av något. Fyran var vatten och när stannade han till lite men gick snällt ner när han fått titta någon sekund. Efter det var det en trappa i uppförsbacke med läskiga funktionärer men den var så liten så den fick han ta sig uppför vare sig han ville eller inte. Sexan, grav, och sjuan, sunken road, gick också bra, inga större tveksamheter. Åttan som var en låda fick vi ett stopp på då jag blev tveksam i min ridning och han tittade på annat, jag började även bli lite trött vilket säkert spelade in lite. Dum som jag var lade jag fram handen och sparkade på. Jag skulle ha hållt kvar i munnen och drivit honom framåt istället. Nian var en kombination med två stockar och även om han tittade lite på A-stocken kom vi över utan problem och även B gick bra. På tian, en liten mur, var det dags för ett stopp igen. Det var lite knixig väg till den, jag tog upp lite för mycket och han tittade på annat så när han fick syn på muren ville han inte hoppa. Andra försöket gick som vanligt bra och elvan, pallisad, gick hur bra som helst. Tolvan var vatten igen med ett litet upphopp ut. Han var något tveksam att gå ner i det igen men det var inga större problem. Efter vattnet var det bara en backe upp och sedan ut på fältet för att hoppa sista hindret som var en häck. Han tog den hur bra som helst trots att det var det största hindret på banan. :D Jag tror han började komma underfund med vad det handlade om mot slutet av banan och han verkade rätt nöjd med sig själv när vi kom i mål. Trots två stopp och minst en minut över optimaltiden är jag jättenöjd med rundan. Han hade mycket bättre bjudning än i Mantorp och backade inte av lika mycket mot hindren, han börjar nog förstå vad det handlar om. Tiden struntade jag i då jag bara ville ha runt honom. Hindren var väldigt snälla här men det var nog bra för honom. Nästa gång är vi felfria. :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0