18 mars -16

Idag har vi hopptränat igen och det gick faktiskt bra! Han var seg när vi skrittade dit men jag försökte vara på honom så han skulle gå fram och sedan var han faktiskt ganska framåt under passet. Efter lite allmän uppvärmning blev det galopp mellan två bommar. Vi skulle få in sex galoppsprång första gången och M trodde jag skulle behöva tänka lite framåt, haha, vi tog det på fem galoppsprång utan problem och hade mer problem att få plats med sex stycken. :p Vi jobbade vidare med att försöka få in sju men det lyckades inte även om det var nära ibland. I vänster varv höll han på och byta galopp över första bommen av någon anledning, i övrigt gick han riktigt fint där. Jag fick ihop galoppen superbra efter övningen, han gick bärigt men ändå med egen bjudning. Efter det hoppade vi två räcken innan vi fick hoppa bana. Han stannade inte en enda gång faktiskt. Han var lite tveksam på första hindret samt den ena oxern där han drog åt höger men han tog min korrigering och hoppade. Jag hade en väldigt bra känsla och mot slutet kände jag att jag kunde lita på att han faktiskt skulle hoppa och slutade sitta och jaga på honom lite halvt omedvetet när det gick segt mot hindren. Jag märkte även att det gick bättre när jag höll kvar ett stöd i munnen innan hindret istället för att kasta fram handen och överge honom som jag tenderar att göra när han kommer tokigt och jag rider på framåt. När jag släpper stödet blir det bara kråksprång men när jag håller kvar hoppar han mer balanserat. Jag är jättenöjd med dagens träning och hoppas att det faktiskt är min träning som gett resultat och att det inte är att han går allmänt bra på Ms bana. :p Det enda som vi hade problem med var att han inte ville byta till väster galopp, fram går så bra så men bakbenen vill inte hänga med. Vi får ta tag i det framöver och börja öva byten igen. Jag har även bokat in en dresyrträning nästa vecka, vi ska ju på Pay and Ride om cirka en vecka och det kan ju vara trevligt att ha tränat någon gång innan i alla fall. :p

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0