27 juni -16

Kan ha glömt att skriva lite här. :p I lördags blev det i alla fall lite longering. Det var väldigt länge sedan, framför allt lite seriös longering med inspänning. Vi testade faktiskt att longera över hinder, jag tror det är första gången sedan det mycket misslyckade försöket på en kurs för sisådär 3 år sedan. :p Till att börja med var det bara 3 galoppbommar, när han tagit dem snällt i trav och galopp höjde jag upp den i mitten till ett litet hinder. På grund av lite bristande bjudning blev det trav över rätt många gånger men han lyfte på benen i alla fall och några ordentliga språng fick vi. Han kunde även galoppera två varv på volten i vänster varv och det var jag som bröt av. :) Han var över lag väldigt duktigt tycker jag, det var lite krångel med vänstergaloppen andra gången vi skulle försöka med den men det löste sig ganska snabbt. 
 
Igår red vi en ganska kravlös barbackatur runt Bjärby. Det blev en hel del övergångar och han var riktigt fin. :)
 
Idag hopptränade vi för M igen, det var ett tag sedan. M fick föl i helgen så vi var hos oss för att inte råka dra dit någon smitta. Vi fick börja med att trava över fyra galoppbommar på långsidan. Det gick ganska bra men vi fick jobba lite med att han skulle fram över alla bommarna, han fick längre och längre ju längre vi kom i serien. När vi gjort det i galopp några gånger lade M upp bommarna en efter en så det blev en studs. Han var lite nonchalant och slarvig ett tag men jag upplevede att det blev bättre när jag höll kvar kontakten över hindren istället för att släppa. När vi var nöjda med studsen byggde M om de två sista studsarna till ett hinder. Naturligtvis hade hon lagt dem så det blev högsta möjliga, strax över metern, så matten blev lite nervös men han hoppade ganska snällt. Han var lite osäker första gången men andra gången gick det fint. Efter det gjorde hon om resterande studsar till ett likadant räcke och vi fick hoppa dem som kombination i andra varvet. Vi kom in ganska tokigt på grund av bristande ridning och höjdrädsla men han ställde ändå upp och hoppade båda hindren. :) Andra försöket gick mycket bättre. Som avslutning fick vi hoppa en kryssoxer i höger varv och även det gick bra, andra gången bjöd han till och med själv och jag fick nästan ta tillbaka. :) Jättenöjd med honom och vi har nog inte hoppat så här högt tidigare, just idag kändes det helt möjligt att debutera 90 centimeter under hösten men vi får väl se. Det känns i alla fall som han har en mycket bättre inställning till hinder nu. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0