15 januari -16

Igår red vi ut en sväng barbacka runt Ånestad. Han var pigg men ändå trevlig att rida. Det blev mest skritt på lång tygel och jag åkte av igen... Jag satt och tänkte på annat när han plötsligt skyggade för en skugga borta vid hoppdungen och plötsligt hängde jag i ena knävecket över ryggen på honom. Den här gången kunde jag i alla fall hålla kvar tyglarna när jag kom ner på backen och efter lite krångel kom jag upp igen och vi kunde fortsätta hemåt. Jag hade mina andra broddade hovboots på men de är tyvärr lite små. De funkar i nödfall men jag använder dem helst inte. 
 
Idag blev det dressyr i rasthagen då det är enda stället jag kan rida nu när vi är tvingade att rida utan boots bak. Jag var ner till banan en sväng då den skulle vara okej att rida på men jag såg isfläckar lite här och där så jag ville inte riskera att han halkade. Fokus idag var att han inte skulle gå och titta på annat, så fort han gjorde det formade jag honom nästan överdrivet runt innerskänkel. Det gick faktiskt riktigt bra och han gick fint och avslappnat större delen av tiden. Tyvärr kryper han bakom lod väldigt mycket. Jag försöker få upp näsan men jag misstänker att det handlar om att han inte är tillräckligt stark. Det blev en del övergångar och de fungerade fint de med även om han är lite seg framåt. I galoppen jobbade vi med fattningarna, mest från trav. Det gick rätt bra och efter några försök tog han det fint. I vänster galopp gick det väldigt segt och jag tror att han inte riktigt orkar galoppera när han måste hålla ihop sig. I höger var fattningarna mer ett problem då han blev väldigt rak och gärna sprang iväg i trav när vi skulle fatta men även det blev bättre mot slutet. Jag höll på att åka av idag med... Vi travde av i godan ro när han plötsligt blev skrämd av de som bor i huset vid hagen och for iväg framåt. Jag satt kvar men det var lite skakigt en stund. :p Efter det var allt väldigt farligt en liten stund innan han kunde slappna av och jobba igen. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0