1 februari -16

I fredags tänkte jag rida bort till E22:an igen men vi ramlade in på gärdesvägarna istället. Tyvärr var det inte världens bästa underlag där, inte superlerigt men ganska tungt så vi red dem runt vallen och sedan bort till E22:an ändå och sedan hem. Han var allmänt spänd och jobbig, fin sista biten hem på rakan men annars kändes det inget vidare. Det blev lite galopp och en del trav. 
 
I lördags fick han gå i backar. Han var seg dit och de första varven men piggnade till när han fick galoppera uppför de sista gångerna. Hemåt hade han väldigt bra bjudning då vi hamnade bakom ett par som var ute och gick och fick lite draghjälp. Vi tog en sväng genom hoppdungen och det kändes väldigt bra. 
 
Igår var vi och tränade för M igen. Han var lite småseg när jag red fram men inte jättefarligt ändå tyckte jag. Vi började med att hoppa fram på en volt med bom, räcke, bom. Efter ett stopp på första försöket gick det hyfsat. I vänster varv fick jag hålla till ytter och i höger varv forma honom runt inner så det är ju samma sida som bråkar. Efter det fortsatte vi på en liten bana med räcken som gick helt okej fram till sista där det stod en plastmur under som var läskigt. Det tog några försök att komma över men till slut så gick det. Efter det gjorde vi en ny bana som även den gick helt okej tills vi kom till vattenmattan... Trots att den var nerlagd skulle han inte hoppa den. Jag fick över honom några gånger till slut men när vi lade upp den blåvägrade han igen. Jag var rätt trött då så M fick hoppa upp och rida en stund. Han bråkade med henne med men till slut kom de över några gånger och hoppade även banan utan problem. Det var en helt annan häst när jag satt upp igen. Nu gick han framåt och svarade för skänkeln! Banan gick super fram till vattenmattan där han började dumma sig igen men nu kom vi faktiskt över och nästa varv på banan tog han den linjen på fyra språng fast det borde varit fem men jag var bara fokuserad på att han inte skulle bryta ut så han fick galoppera framåt om han ville. :p Det var en väldigt trött och svettig häst när vi var klara men han får skylla sig själv när han håller på sådär, det var endast och bara dumheter. Eventuellt blir det träning igen på lördag, jag får se hur det känns. Jag tänkte ju köra varannan vecka men det kanske är nyttigt för honom att få en lite intensivare period nu och jag har en bra anledning att åka till ridhuset, jag är ju väldigt lat med det annars. I veckan ska vi ta tag i det här med bjudningen och vara petnoga med att han ska lyssna på skänkeln och gå framåt, vi får väl se hur det går...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0