29 april -16

Idag blev det en sväng på banan. Han var pigg och spänd och surade lite i början när han trodde vi skulle göra sidvärtsrörelser.  Vi jobbade mycket med böjda spår för att få loss sidorna samt övergångar.  Serpentiner med övergång till skritt på medelinjen är en jättebra övning. Tidigt i passet lyssnade han inte alls på skänkeln efter att vi stannat och skulle fram igen, då blev jag sur och rappade till honom med spöt, efter det var han mycket mer lyhörd och jag kunde till och med lägga ifrån mig spöt efter det. 
 
Efter lite lätt uppvärmning red vi igenom LC:2 två gånger. Första gången gick okej, andra gången var han mer ofokuserad. Vi övade lite valda delar som inte fungerat så bra efter det, bland annat första galoppen, innan vi travade av. Bitvis gick han väldigt trevligt och bitvis kändes han bara stel och hemsk. 
 
Efter Akke red jag Sputnik då han gått omkull med sin matte så hon inte kan rida. Vi var också på banan och vilken skillnad det var på dem. Sputnik var ju skitbred till att börja med, det var lite plågsamt att sätta sig i sadeln, sedan hade han ju noll bjudning eller respekt för skänkel och spö... Det blev samma jobb som jag gjort med Akke, att ta skänkeln ordentligt. Det gick väl så där, några stunder här och där fick han lite fart men det var ju aldrig långvarigt. :p Vi testade att rida LC:2 vi med och det gick skapligt. Det var helt klart nyttigt att rida en annan häst då jag fick lite mer insikt i hur jag sitter då Sputnik hade ungefär samma svårigheter som Akke och de rättade till sig när jag korrigerade min sits...
 
När allt var klart med hästarna spenderade jag nästan två timmar med att mocka hagen. =/ Jag vill ha det klart till helgen och nu är jag snart halvvägs. Dantes matte har lovat att komma och mocka i helgen med. :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0