27 oktober

I söndags var vi ute på en ganska kravlös tur. Vi red grusvägen bort till pulkabacken och så tog vi 20 minutersrundan hem. Han kändes nästan lite småslö ibland men mot slutet blev han piggare och det tjoades i skogen och det var läääskigt... Han var fin i alla fall. :)
 
Igår hade jag tänkt tömköra men det var dels upptaget på banan samt att jag varit på lite halvskumt dåligt humör hela dagen så det kändes bara som en dålig idé att motionera honom. Idag red vi på banan. Vi började med övergångar och fortsatte sedan med lite sidvärts. I galoppen jobbade vi med fattningar från skritt och på slutet blev det lite serpentiner och tempoväxlingar. Han var över lag väldigt tittig och skuttig även om han var slö, i alla fall i början. Han ser ju precis allt som rör sig ända bort till husen på andra sidan gärdet när det är mörkt, speciellt om det har lampor... Det kändes mest som han gick och spände sig och stirrade stint bort mot vägen, suck. Däremellan var han ju egentligen väldigt fin men jag irriterade mig på tittandet idag. På slutet gick han sjukt bra när jag kortade ihop traven lite, ryggen kom upp och han jobbade fint och avslappnat, nu ska vi bara hitta samma känsla med lite mer bjudning och framåtanda. :p
 
Idag hade jag en allvarlig fundering varför jag inte ridit med fårskinnspadden tidigare, det hade räddat mig från skavsår... Lathet skulle jag tro då den har suttit på sadeln, det var i alla fall grymt skönt med lite extra padding mellan mig och den vassa ryggraden . :p Vi hade svanstvätt med idag. Jag testade med ketchup och det verkade fungera, tyvärr blev han ju väldigt upprörd när vi red och sista gången han bajsade hörde jag hur det rann... Svansen klarade sig trots det över förväntan men det blev rump och bakbenstvätt efter ridturen. 
 

Kommentarer
Postat av: Karoline

Blir hans mage sämre när han slutar äta gräs ute och får mer hö?
Jag märker på Maali att hennes mage är bra på sommaren när hon får beta, men sen när hon får mer hö så blir den lite sämre. Hon får inte diarré men det blir böta pruttar och lösare bollar.
Du får ursäkta om jag missat förklaringen, har inte hunnit läsa igenom dina inlägg ännu :)

Svar: Ja, han är alltid lite smålös i magen när han står på stall, han har ju normala pluttar men man ser att det rinner lite när han har bajsat så jag brukar få torka med en fuktig svamp under svansen några gånger i veckan. Mot slutet av sommaren var han bra i magen men när han började få hösilage igen blev det sämre. Han får ju hösilage vilket säkert inte är optimalt men höet som erbjuds tycker jag håller för låg kvalité samt att jag får lite astmakänningar när jag håller på med det. Vi har ju tyvärr hö i storbal, småbalar klarar jag bättre eftersom man inte behöver riva lika mycket i dem.
Thalbaz

2015-10-28 @ 01:58:04
URL: http://myakhalteke.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0