29 november

I onsdags red vi barbacka och klättrade. Han försökte faktiskt inte vända någon gång även om han drog lite mot Bjärbyhållet. Det var ett tag sedan han vände senast, jag tror det var innan jag blev förkyld och han fick vila. 
 
I fredags blev det banan. Den var inte jättebra men det gick att rida där i alla fall. I skritten gick det fint men när vi travade blev han tittig/tjafsig i munnen, framför allt på kortsidorna. Vi jobbade mest med sidvärts och skänkelvikningar gör han riktigt bra nu. Öppna är det lite sämre med men det fungerar ändå. Vi testade även att rygga en gång och det gick super trots att jag inte gav röstkommando. :) I galoppen jobbade vi först med att bara kunna galoppera på volt utan att försvinna iväg åt något håll och sedan testade vi lite förvänd galopp för första gången. I höger varv gjorde han det jättebra men i vänster orkade han inte riktigt men lite fick vi till till slut. :) Som avslutning gjorde vi lite fattningar från skritt vilket gick bra. När vi travade av gick han riktigt fint och tittigheten släppte lite. 
 
Idag var han riktigt rolig att rida. Vi tog grusvägen bort mot pulkabacken för att undersöka ett ställe där de slagit gräs. Tyvärr var det lite knöligt och tråkigt underlag så jag vågar inte rida fortare än skritt där annars hade jag hoppats att man kunde ha ridit lite dressyr där. Fram dit var han väldigt seg och tråkig men sedan vände det. :p Pulkabacken var som vanligt väldigt jobbig men efter det var det full rulle och han galopperade nerför en backe som jag tog bara för att få galoppera uppför... Vi red runt fältet hemåt, samma väg som på hubertusjakten, och även där var han pigg och skulle trava allra minst. :) Idag kunde vi även gå över den lilla träbron, senast gick vi brevid. Han ville inte först men jag envisades och berömde massor så fort han gick på den och då var det lugnt. Vi tog svängen förbi Bjärby hem och tog en liten avstickare på gräsvägen längs med grusvägen så han skulle få springa av sig lite. Bortåt blev det trav och så galopperade vi hemåt och det var en väldans fart på honom. :D Det bjöds även på lite bockningar. :p Borta vid lösdriften mötte vi två småkillar med cyklar som vi stannade och pratade med lite och trots att han var pigg innan stod han snällt och väntade och var mest lite nyfiken på dem. :) 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0