Skjukling

Ja, min häst verkar ha dragit på sig en förkylning på betet... Han fick vila fram till i torsdags, då satte vi igång igen. Vi tog en sväng i kohagen och tog lite galopp på traktorstigen men bara efter ett par hundra meter låter det som han inte riktigt får luft och han hostar en fyra gånger. Efter det får han skritta en bit innan vi vänder och testar att galoppera åt andra hållet men då går det bra. Vi fortsätter rundan, mest i skritt och rider hem genom andra skogen, dock inte förbi pulkabacken. När vi kommer tillbaka till stallet provar jag att rida honom i trav och galopp i hagen för att se om hostan möjligen släppt. När vi håller på fungerar det bra men när vi ridit klart och jag suttit av hostar han en gång till. Jag tycker han blir anfådd bara av att skritta men det kan ju vara inbillning med. 
 
I fredags började jag med att löslongera lite för att kolla av hostan och då verkade det lugnt, möjligen att han blev lite extra flåsig så vi hoppade lite på banan. Han var lite ofokuserad och bitvis tjurig när vi red fram men det blev bättre och bättre. Vi jobbade med lite sidvärts och tempoväxlingar. Jag hade satt upp en oxer samt muren. Han stannade någon gång på muren men med tanke på att den blåste ut i horisontellt läge ibland var det helt okej. :p Oxern gick bra när vi hoppade mot grinden, åt andra hållet var det lite segare. I samband med att jag höjde upp den blåste muren ner och då hade han svårt att fokusera på oxern vilket resulterade i att han fick med sig den när jag tryckte på lite för att få honom över... Sedan gick det i alla fall bra. Från grinden gick det lite sämre med ett eller två stopp men när frambommen kom ner lite fick han ett fint språng och då slutade vi. Den låg på ungefär 75 centimeter när den var som högst. Han var ungefär som vanligt att rida mesta tiden men ibland lät han lite lustigt och hostade till någon gång. Han kändes supermjuk och trevlig när vi travade av. 
 
Han hade lite genomskinligt snor i näsborrarna och har haft sedan i torsdags så antingen har han någon lättare förkylning eller så är han känsligt för pollen... Vi var anmälda till en pay and jump idag men det blev inget av det eftersom han inte är helt frisk. Nu får han förmodligen vila tills snoret har lagt sig och kanske längre, det lutar åt att han kommer att få sommarvila nu i juni istället för juli som jag planerat på grund av den dumma förkylningen. Vi som skulle tävla massor nu. :(
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0