Nu är ledigheten slut!

Lagom till att jag fått semester så passade jag på att sätta igång korven igen efter några veckors vila. Jag kände att det varit lite mycket med jobbet och behövde paus samtidigt som jag ändå tänkt att han skulle få vila en månad. Nu blev det lite upphackat i och med hans förkyling eller vad det var efter betesläppet men han har totalt vilat cirka 4-5 veckor nu. 
 
Efter att ha jobbat ute i värmen hela dagen gav jag mig på litet tömkörning som igångsättning. Vi började väldigt basic med att skritta runt fyrkanten och göra halt i hörnen och ha mycket fokus på bjudning. Det gick bra även om bjudningen var lite dålig och det blev lite slingrigt ibland. Vartefter lade jag in lite trav med och efter en stund gick vi in på volten istället. Bitvis gick han superbra och rörde sig verkligen trevligt, även här saknades det bjudning som vanligt men emellanåt gick han lite framåt i alla fall. Vi förskte oss på galopp med och det gick rätt bra i början men ju längre jag höll på desto svårare blev det och han började tjura i hörnen och blev svårsvängd. Till slut tog vi galopp runt fyrkanten istället och avslutde med några varv på volten i trav. 
 
I höger varv gick det mycket bättre, framförallt när jag höll kontakten på ytter och fick fram honom, då såg han riktigt läcker ut. Galoppen gick bra även den även om han började se lite trött ut men det var förståeligt, det var ju sjukt varmt fortfarande. Som avslutning testade vi att länga traven på långsidorna och shit vad fin han blev. Man såg hur han verkligen satte sig på baken och tog för sig framåt! :D Vi gjorde bara två längningar för han var så duktig, den första blev det lite galoppinslag i men den andra höll han sig i trav. Vi avslutade att skritta några varv innan vi gick in igen och då var han väldigt svettig. 
 
Jag spolade av honom och så fick han lite mash innan han fick gå ut i hagen igen där han rullade sig noga...
 
Nu kör vi igång nästa vecka innan han får en vecka ledigt när jag ska till Tyskland och efter det blir det hårdträning inför sensommaren/hösten då vi ska ut och tävla lite mer. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0