7 juli

Idag blev det ett dressyrpass på banan. Han kändes väldigt mjuk och trevlig när vi travade fram. Vi jobbade främst på framåtbjudning och red mest runt fyrkanten. Vi provade lite sidvärts med och det gick bra undan höger men undan vänster tappade han lite bjudning och flyttade inte lika lätt. När jag var nöjd med traven gick vi på galoppen. Jag hade lagt fram två bommar med ungefär 20 meter mellan som blev 5 galoppsprång. Där jobbade vi med att först nå fram på 4 för att sedan kort ihop till 6. Det gick faktiskt bra, det tog inte alltför många försök att fixa 4 språng i vänster varv, höger däremot var lite svårare men det gick. Det stora problemet med höger varv var att vi aldrig kom in bra så det blev alltid extra långt. Jag tror inte jag lyckades med 6 språng men vi kom väldigt när i båda varven, det blev någonstans mellan 5,5 och 6. Efter en liten skrittpaus red vi igenom LC:2 vilket gick helt okej. Andra övergången i serpentinen blev lite sen och han var bitvis ostadig. Galoppen går det framåt med. Han fattade höger galopp men eftersom jag aldrig fick ihop honom riktigt i skritten så blev det obalanserat hela vägen igenom och han tryckte ut på andra halvan av volten. Han var inte jättesugen på att bryta av heller och efter att ha ramlat inåt innan vi kom ut på spåret och fattade han glatt ny galopp innan kortsidan... :p Galoppen fungerade tio gånger bättre när jag gjorde om den delen och hade honom mer i balans redan från skritten, då välte han bara in lite efter avbrottet till trav. Efter det gav vi oss på lite serpentiner igen och då gick det super med övergångarna och han skrittade på hur bra som helst. Lite hux flux ramlade vi in på enkla byten vilket han gjorde klockrent åt vänster men han ville inte fatta höger galopp från skritt så vi tragglade med det tills det till slut fungerade och då travde jag av honom. 
 
Över lag var han riktigt fin, han är faktiskt bara fyra men han går som en äldre häst. Han är lite tjafsig i munnen just nu men vi ska ju till tandläkarn på måndag så då får vi se om det är något tokigt då. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0