27 juli

Idag var vi och hopptränade på VRF, dels för att få lite andra ögon på honom och dels för miljöträning. Han skötte sig fint. Jag åkte själv med honom för första gången och det gick super, inga problem att lasta själv och vi kunde även klä på alldeles själva. Mamma kom och filmade träningen så efteråt fick vi håll- och lasthjälp. 
 
När vi skrittade fram passade vi på att hoppa ner från banken eftersom det inte gick förra gången vi försökte. Den här gången började jag med att gå ner med honom och det var inga problem, sedan satt jag upp och han hoppade snällt ner med mig på ryggen. :)
 
Vi red fram lite individuellt när träningen började och jag försökte få honom fram vilket inte var det lättaste. Han var även stel i höger varv så det var mest gas och lossa den sidan som gällde. När vi var lite varma började vi med att skritta i åttor runt tre hinder, utan stigbyglar, och forma dem ordentligt för att sedan göra övningen i trav. Det gick bra även om högersidan fortfarande var stel men det blev bättre, speciellt när jag fick mer kontakt på ytter. Därefter fick vi rida en serie med cavaletti. Först fyra cavaletti, sedan snett igenom över en planka på marken och sedan fyra cavaletti till på nästa långsida. Även här gjorde han det bra även om han var tvungen att sakta av till skritt och spana in bommarna första vavet. Vi fortsatte sedan med samma väg men nu var det hinder istället för bomserier. Han kröp gärna intill hindren men hoppade snällt. Vi testade även 5 1/2:an. Första gången tittade han på hindren och kravlade sig över och då sparkade jag på honom efteråt, sedan gjorde han det super efter det. :) Vi hoppade en annan variant på tidigare övning efter 5 1/2:an och sedan blev det en bana som även den gick väldigt bra. Han var bra framme och vi fick kort på den relaterade distansen där jag red framåt på ren vana. :p Överlag är jag nöjd med honom och han gör allt väldigt lätt när han väl bjuder till... Det enda dåliga var väl att det blev mycket korsgalopp, jag vill inte bråka med byten då det har varit lite svårt nu och anser att han får sköta det själv men det gör han inte, jag får väl sakta av och byta ett tag och se om vi kan få ordning på det hela. =/
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0