9 april

Idag var en väldigt lång dag... Träning efter jobbet för M. Korven skötte sig bra bitvis. När vi red fram gick han som en gris och tittade mest på annat. Vi red över tre bommar som låg på ena långsidan och när han inte tittade på bommarna tittade han på omkullblåsta hinderstöd och annat spännande och kändes allmänt trälig. Det släppte lite efter ett tag i alla fall och då övergick vi till galopp. Vi skulle galoppera över bommarna och få in 4 galoppsrång mellan varje. Till min stora förvåning fick jag faktiskt kämpa lite för att klara av att hålla ihop honom på fyra, speciellt i vänster varv, han hade lättare att gå på tre. När vi klarat av att få in fyra fick vi rida framåt på tre istället och det var lättare. När vi klarat det i båda varven lade M upp mittenbommen så den blev ett hinder och vi fortsatte med samma tänk. Det gick bra när jag började rida lite ordentligt och tänka mer på första bommen istället för hindret, innan dess hade vi svårt att få in rätt antal galoppsprång. :p När vi kände oss nöjda där fick jag hoppa bana. Vi började med långsidan och sedan tog vi de två hindren vi hoppade förra gången, dock lite lägre, samt lade till andra långsidan med vattenmatta och grind med fyra galoppsprång emellan. Han var lite tittig och vinglig, speciellt på tunnan där han tyckte en skugga var lite mystisk men han stannade aldrig och tog av utifrån på oxern någon gång. Till en början blev det ju att jag satt och jagade på honom men efter att ha jobbat lite med att reglera galoppen blev det bättre samt att jag tänkte på att inte göra det. Jag hade lite problem med sista långsidan, jag satt och mesred vilket gjorde att han lade in fem galoppsprång på den linjen och det blev lite tajt. De två sista gångerna satte jag bra galopp i honom från början och bibehöll den och bestämde mig för att det skulle gå och då gick det super. :) Många av våra problem sitter helt klart i mitt huvud... Han kändes ganska fin när vi travade av även om han fortfarande var lite stel i bogarna. Han får nog lite semester efter helgen, det känns som det behövs. 
 
När Akke var klar fortsatte jag med Cicu. Jag har tagit hand om honom i två dagar nu då hans matte är bortrest. Igår hann jag inte rida men idag passade jag på. Redan när vi kom ut på stallplanen och skulle sitta upp förstod jag varför de brukar ha pelham på honom, jag hade såklart tagit det vanliga tredelade bettet han hade. Han ville inte stå still och sket totalt i att jag tog i bettet. Han fortsatte konsekvent att i princip helignorera bettet och lyssnade även dåligt på sitsen. Hans bogar var även lite här och där, han drog sig mot utgången och det var sjukt ovant att knappt ha någon hals framför sig; han hade lätt att samla sig i alla fall. :p Han hade i alla fall en väldigt bekväm trav även om jag försökte få honom lite mer framåt istället för uppåt. Jag jobbade även med lite sidvärts vilket gick skit. Kombinationen av att han lyssnade dåligt och att jag nog styrde runt lite mycket där uppe gjorde att han inte flyttade mycket även om vi fick till det ibland. Om hans trav var bekäm så var galoppen det totalt motsatta, jag har nog aldrig ridit en häst som varit svårare att sitta på i galoppen. Det blev inte mycket galopp men när jag slappnade av och mer åkte häst gick han ganska bra där. På slutet var han i alla fall lite lydigare för mina hjälper. Han lyssnade bäst för sitsen även om man fick prata med ganska stora bokstäver där. Hand och skänkel brydde han sig inte så mycket om. Sammanfattningsvis kan jag konstatera att min häst som är cirka tio år yngre är både lydigare och mer välriden och då tycker jag att han är rätt okänslig ibland... 
 
Klockan var nästn nio när jag var klar med allt och nu känner jag mig sådär lagom mör. :p
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0