16 mars

Trots begynnande förkylning red jag en sväng med Akke i det fina men kalla vädret. Han var rikitgt duktig och vi var faktiskt inte osams alls ens i stallet. :) Vi red bort till Styrstad och längs med gärdena för att kunna trava och galoppera lite. Han gillar inte att gå på grusvägen då han är lite öm i fötterna men så fort det är mjukt går det bra. Vi övade styrning över vägen och det gick rikigt bra, han går fint i skritten. Han hade allmänt dåligt bjudning dock. När vi travade gick han på ganska bra men formen var det lite si och så med men det sitter nog mycket i bjudningen. Hemåt galopperade vi och jag lät honom gå i valfritt tempo först men det gick rätt långsamt så jag försökte gasa lite men det gick inte mycket fortare för det. :p Inga bockningar idag i alla fall, det går framåt. :) Det blev ingen högergalopp trots några försök men det är helt och hållet mitt fel, jag sitter gärna i vänster galopp och när jag verkligen ska försöka sätta mig åt höger istället blir det bara jättekonstigt och vänster i alla fall. Det är inget nytt fenomen och Akke är så känslig för sätet samt att han inte har lärt sig galoppskänkeln helt än så det fungerar inte när jag gör fel. 
 
Nu känner jag att det inte var bra att rida, sitter som ett kolli framför datorn och har ingen lust att rör mig ur fläcken. Inte bra med tanke på att vi ska renovera köket nästa vecka...
 
I fredags fick Akke gå promenad samma väg som vi red men inte rikitgt lika långt då det blåste halv storm. Han skötte sig faktiskt över förväntan och kunde till och med trava hemåt utan allt fäör mycket stök. :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0