11 januari

Det blev en ridtur i snön med Akke, kände att man får passa på innan det fryser och blir halt. Vi red Kärleksstigen och vände när man rider ner för backen mot grillplatsen. Det var förfärligt segt och tittigt bortåt, han stannade var och varannan meter för att han hörde folk och ville gärna vända. Vi hamnade bakom någon som var ute och gick med en hund en bit och då blev det bättre fart på honom och han ville gärna följa efter när de svängde av stigen, knasboll. :) Hemåt var det bättre fart på honom och jag passade på att trava en del. När vi travar är det i princip fri fart och han gick över i galopp ganska fort. Han gjorde söta bocksprång när han började galoppera, det känns mer som han bär sig supermycket och höjer ryggen som en tok. :) Han är inte ett dugg svår att sitta kvar på när han bockar, det är bara att stå upp i stigbyglarna och låta honom hållas. Han blev bara piggare och piggare kändes det som och när jag gick sista biten hem för att jag skulle städa undan hans bajs var han odräglig och nafsade efter mig och travade brevid. :p
 
Han var tjock i bakbenen när jag tog in honom, jag tror det berodde på att han inte har rört sig så mycket, han rörde sig inte konstigt vad jag kunde se i alla fall och han var inte varm. Jag lindade när vi red och det var lite bättre när vi kom tillbaka. Vi provade även min nya förbygel som kommit med martingal på. Den passade bra och det var sååå snyggt med ljusbrun förbygel och svart sadel, eller inte. :p Martingalen var mest ivägen, det var svårt att ta ledande tygeltag med den och eftersom han egentligen inte behöver någon kör vi utan i fortsättningen. Sadeln kändes bra idag, jag hade polypaden som jag köpt isället för fårskinnet, den verkade halka bak lite med och då blev det bättre. Jag ska prova galoppsadeln igen nästa gång och se vilken som verkar bäst. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0