30 april

Akke har haft lite ledigt då han inte varit helt fit for fight. Det började med att han var väldigt lös i magen i fredags och i lördags blev han tjock i bakbenen. Det höll i sig på söndagen och veterinären tittade på honom i måndags då han ändå var ute och vaccinerade och tittade på små skavanker på nästan alla andra hästar i stallet. :p Han sade att benen berodde på att han var lös i magen och att det berodde på att han fick för mycket protein så rådet var att plocka bort kraftfodret samt minska högivan lite. Jag hade redan varit inne på det spåret så jag tog bort allt kraftfoder, däremot fick han lite extra mash då det är bra när de är lösa i magen. Jag spolade även hans bakben i kallvatten en stund i måndags och jag tyckte det hjälpte lite. Igår var han mycket bättre och idag såg benen nästan normala ut. 
 
Vi skrittade ut en sväng då jag tror att det är bra för svullnaden att han rör sig lite. Han hade en hel del enerig och såg farliga saker lite här och där. :) Vi tog rundan förbi Bjärby och han fick hoppa hindren i skogen när vi red förbi där. Som vanligt växlade han mellan att vilja trava och knappt gå fram alls... På slutet gick det i alla fall lite lugnare när han rastat av sig den värsta energin. :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0