Massa hoppning :)

Man var ju inte så sugen på att åka till stallet och rida imorse när det öste ner utanför fönstret... Som tur var hade inte regnet hunnit till stallet så det var bara att skynda sig att motionera hästarna innan det började. 
 
Akke stod först på tur. Löshoppning stod på schemat och han fick följa med till banan och hjälpa till att bygga hinder då jag tog honom direkt från boxen och han behövde röra sig lite innan vi satte igång, speciellt då han var lite tjock i bakbenen. Han skötte sig riktigt bra och på slutet fick han faktiskt lite fart, fast bäst gick det när jag sprang före. :p Eftersom han inte skulle hoppa högt blev det bara ett räcke och inget hinder före men det gick bra det med. Som högst hoppade han kanske 60 cm men han ska ju bara förstå nu så det behöver inte vara högre. Jag får se om jag lägger ut den skakiga filmen senare, det är lite svårt att jaga på hästen och filma samtidigt. :p
 
När Akke var färdig byggde jag lite fler hinder och hämtade in Nunne. Vi planerar ju numera lite tävlingar i vår så han måste igång ordentligt och få hoppa lite. Jag ställde upp ett räcke och en oxer på långsidorna och ett minihinder på kortsidan att hoppa fram på. Han var riktigt mjuk och trevlig när vi red fram, dock blev han lite stark i galoppen när vi ridit runt fyrkanten. Han var väldigt taggad och skulle springa fort både före och efter hindren. Jag jobbade hårt på att han inte skulle gå iväg innan hindren och det gick faktiskt bra. Han rev inte så mycket som jag förväntat mig men däremot var det full fart efter hindren så flera på rad är lite problematiskt just nu om det inte är små hinder. Det blev inte jättemånga språng då han nästan var trött efter uppvärmningen men så länge han kom rätt i ett lagom tempo hoppade han fint. Vi hoppade 80-90 cm bara för att känna på höjden och på slutet höjde jag upp oxern till 1 m och det var inga problem för honom, tyvärr rev han med bakbenen. =/ Jag är ändå nöjd med passet och nu vankas det gymnastikhoppning så han blir lydig och stark. 
 
Jag blev klar med ridningen i perfekt tid. Det började stänka lite när jag skrittade av och när Nunne fick gå in och äta sitt kraftfoder började det ösa ner, bra tajmat. :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0