20 april

Jag red inte Nunne idag då vi hade arbetsdag i stallet och jag spenderade 4-5 timmar med att mocka i deras hagar. Efter det hade jag inte energi att rida, jag var i och för sig lite sugen bara för att prova min dressyrsadel på honom men jag kände att det inte skulle bli något vettigt av det så jag struntade i det. 
 
Akke fick i alla fall motion. Jag longerade honom med sadel och det gick väl både bra och dåligt. Sadeln brydde hans sig inte ett dugg om, inte ens när han skuttade runt och stigbyglarna åkte ner och flaxade runt lite. Själva longeringen däremot kunde ju ha gått bättre. Han lyssnade bra på kommandon men ville gärna dra mot grinden och öppna delen av volten. Han lyckades liksom får mig att hamna i fel position så han kunde springa dit han villle om jag inte passade honom jättenoga. Han var inte speciellt fokuserad heller, det var mycket roligare att titta på Eliot i hagen än att bry sig om vad jag gjorde. Vi har lite att jobba på där, en inspänning på ytter skulle nog hjälpa med då han blir som en banan när han börjar dra utåt. När han skötte sig och gjorde det han skulle såg han riktigt trevlig ut och jag är fascinerad av hans galopp. Idag var ju första gången vi provade att galoppera när jag jobbade med honom och galoppen är väldigt balanserad och kontrollerad. Nunne galopperar knappt så balanserat med inspänning när vi longerar och på Akke hade jag inga inspänningar, bara linan fäst i bettringen. Jag har även sett i hagen att han galopperar väldigt balanserat så det har förmodligen att göra med hur han är byggd. :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0