29 oktober

Idag kom hovslagaren och verkade min skrutt, det var inte populärt. Det började ju inte bra, stallgången var upptagen så vi skulle ta det ute men han stretade så dant med första benet så vi gick in i boxen istället. Där gick det bättre, speciellt när han fick stå mot väggen med näsan in i ett hörn. Första frambenet gick hyfsat men bak ville han inte alls vara med. Han sparkade rejält så fort hovis försökte få honom att lyfta benet. Efter en liten stund gav han i alla fall med sig och bakfoten blev verkad den också. 
 
Vid det här laget var han riktigt uppe i varv och skulle inte alls vara med när det var dags för andra frambenet. Efter mycket stök slutade det med att jag fick dra grimskaftet genom uppbindningsringen han har i boxen för att kunna hålla honom ordentligt. Hovsagaren kunde inte klippa så mycket eftersom han inte fick hålla hoven speciellt högt upp så han raspade det sista och höll hoven längre ner och då gick det bra. Sista bakhoven sparkade han också med men då provade jag att lyfta den. Först fick jag en smäll på baksidan av benet men det tog inte hårt, sedan fick jag lyfta hoven utan större problem och då fick hovis ta över den och då gick det bra. 
 
Vi har helt klart en del att öva på tills nästa gång. Han måste lära sig att stå ut med att man lyfter benen högre än jag normalt gör och håller kvar längre, men det ska nog gå bra. Humör har han i alla fall när han tänder till. För det mesta är han ju lugn och snäll men när världen inte är som han vill då blir han sur minsann. :p Det gäller att vänta ut honom då och vara envis, jag är glad att han inte är hingst i alla fall. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0