13 maj

Dressyrtävling idag igen då. Tog hela dagen. Trodde faktiskt att det inte skulle vara mycket mer än två timmar mellan starterna den här gången men det blev fyra timmar igen. Idag var ordinarie matte med och hjälpte till och när Nunne tröttnat på att stå i trailern efter ca 45 minuter gick vi på äventyr i skogen vid tävlingsplatsen. Vi tog en promenad på 45 minuter och tittade på deras terrängbana. :) Nunne tyckte det var jättespännande att gå i en ny skog och dessutom var det en massa folk i motionsspåren att hålla koll på. Det som var mest spännande var nog ändå en tjej som klappade i händerna när hon gick, Nunne var mycket nyfiken på henne. :p

 

Första klassen, LC:2, kändes helt okej även om jag misstänkte att han gått lite i undertempo. Det visade sig att den var hårt dömd och Nunne visade sig inte från sin bästa sida. Det blev 56,78% och vi hamnade på nedre delen av mitten. Jag var måttligt nöjd men bedömningen var rättvis för han var inte stadig i formen och saknade framåtbjudning.

 

Andra klassen, LB:1, gick desto bättre. Han kändes riktigt fin på collecting ring och vi fick till en riktig kanonritt, 68,27% och en delad femteplacering. :D Ett av de bästa resultaten någonsin, jag har varit uppe på 68% någonting med ponnyn två gånger men aldrig bättre än så. :) Vi fick en lite flaska med pälsglans till man och svans i hederspris.

 

Tyvärr blev en av våra lagryttare diskad på grund av röd rosett i svansen, annars hade laget kommit bra till för den andra som red LC fick 60% och jag red ju LB i laget. Nu slipper jag i alla fall vara med i finalen. Jag ska förmodligen terrängträna istället, mycket roligare. :)

 

Det är helt sjukt hur hård konkurrensen har blivit på senare år. För några år sedan hade man vunnit på 68%, nu var man tvungen att ha 67% för att ens bli placerad i LB:1 och 65% för placering i LC:2. Man borde ju göra någonting åt det för hur kul är det att åka ut och rida dressyr på sin medelmåttiga häst som kanske skrapar ihop 60% när det går bra och alltid komma långt ner i resultatlistan? Lokal tävling är inte för dom som precis har börjat tävla längre, det är för de som kommer ut med sina fina unghästar och de som egentligen rider LA men värmer upp lite och känner på formen i LC och LB såhär i början av säsongen. :/

 

Har äntligen fått filmerna från alla tävlingar. Tyvärr fick jag ju inte filmen från LB:n men ska försöka lägga ut de andra vartefter.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0