10 juni

Tävling idag och 1 meters debut. :) Han var orolig både i stallet och på tävlingsplatsen och väldigt på tårna och nervös när jag kommit upp. När vi kom in i ridhuset och började rida fram kändes han plötsligt slö men det var rätt så varmt där inne så det kan förklara saken.

 

Framhoppningen var katastrof. Att man bara fick rida i höger varv kan jag ta, det blir lite mer ordning då, men det var snorhalt. Första språnget på räcket var inga problem och jag var ganska långt ute mot spåret då. Efter språnget på oxern trodde jag nästan vi skulle gå omkull, hans ena bakben bara försvann under honom och jag funderade på om han var OK en stund men sen kändes han bra. Då han fick ett helt okej språng på oxerna fick det räcka med den och vi tog ett till på räcket men då halkade han lite i svängen innan så jag gav upp framhoppningen. Vi gick tillbaka till ridhuset och höll bara igång lite och tog ett språng till på krysset.

 

Inne på banan var det lerigt och lite halt men det var inget jag märkte av. Jag tog ut svängarna ordentligt då banan var ganksa liten med korta anridningar så jag hamnade utanför den värsta leran. Jag fick bra galopp och hade bra känsla. Det var femman som han tänkte stanna på men jag kände det i tid och var på honom tillräckligt för att han skulle hoppa även om vi kom lite i botten. Han var i rätt många av hindren men de låg kvar och vi kom till omhoppning. :D På ren rutin gasade jag i början fast jag inte skulle det och det resulterade i en rivning av första hindret i omhoppningen. Andra gick bra och även kombinationen, sedan missade jag att svänga den planerade vägen och fick total blackout och visste inte vilket hinder jag skulle hoppa. Efter lite irrande på banan och hjälp av publiken hittade vi rätt hinder och han hoppade de två sista hindren fint. Till min stora förvåning lyckades jag bara korsa min egen väg en gång så det blev 8 fel på hinder och en hel massa tidsfel. :p Trots missen var jag jättenöjd. Det stora målet var att klara grunden felfritt och det gjorde vi ju. :) Det kändes inte stort heller, jag är så koncentrerad på att hålla en bra galopp att jag inte hinner tänka på att hindren ser höga ut, sen hjälper det nog att Nunne är så hög också. :p Vem vet vi kanske till och med startar något 110 klass så småningom.

 

Jag är jättenöjd med dagen och det var skönt att bara rida en klass. :) Nu får Nunne ta det lite lungt resten av juni så börjar vi trimma inför hösten efter min semester. :)

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0