Egen häst

Har längtat sjukt mycket efter att ha egen häst igen på sista tiden. Det skulle vara så skönt att kunna bestämma helt själv vad man vill göra, inte behöva fråga om det till exempel är ok att man lånar hästen på några tävlingar och att kunna välja själv vilket stall man vill stå i. Kunna shoppa massa onödiga prylar till sin häst. ;p Det känns inte så meningsfullt att göra det till Nunne eftersom jag inte kommer att köpa en så stor häst när det är dags för det och jag är så snål att jag kommer att plocka med mig mina grejer när jag slutar rida honom.

 

Nu fungerar det i och för sig väldigt bra med Nunne, han är rolig att rida, stallet han står i är ganska litet och alla är trevliga, det finns bra ridvägar och av de som rider Nunne är det bara jag som har tävlingsambitioner så jag kan tävla honom när jag vill. Det jag saknar är lite fastare rutiner i stallet, som det är nu kan hästarna bli intagan allt från halv åtta till klockan nio på kvällen och det skulle inte vara fel med ett ridhus lite närmare och en ridbana som går att rida på även om det kommer lite regn.

 

Egentligen ska jag väl inte klaga, det är ju en rejäl uppgradering från stallet hos mina föräldrar. Där finns ingen ridbana och inga vettiga ridvägar längre eftersom de flesta skogarna är avverkade och grusvägen asfalterad sedan ett eller två år tillbaka. Det är dessutom närmare till Nunne än till mina föräldrar, men jag skulle gärna stå i ett stall med ca 10 min bilväg hemifrån och gärna bra bussförbindelser. Man var ju bortskämd när man bodde hemma och hade 100 m till stallet. ;)

 

Planen är att köpa en häst nästa höst närmare årsskiftet när jag sparat ihop lite pengar och får lite mer i lön. Man blir inte rik av att vara elektrikerlärling, det kan jag lova.

 

Helst vill jag ha en achal teke, dom är otroligt vackra, uthålliga, modiga och har bekväma gångarter. Att det dessutom är en ovanlig ras gör ju inte det hela sämre, det är alltid roligt att sticka ut lite. :) Det finns bara ca 20 stycken i Sverige, så förmodligen får jag åka till Estland och titta. Där finns det ett ställe som har uppfödning i lite större skala och importerar en del från Ryssland.

 

Blir det ingen achal teke är jag sugen på att köpa ett fullblod, gärna från banan, men det kommer väl att sluta som förra gången jag köpte häst och även då ville ha ett fullblod; då blev det en galen ponnykorsning på 1,65 m. :p Jag vill i alla fall ha en unghäst, en oinriden treåring är lagom så att man får utbilda den från grunden själv, men ändå kan börja rida ganska direkt. Men men, är ju ett tag kvar tills det blir något av att köpa häst. Har dock sett en annos på en intressant häst. Ett angloarabsto född -10 som troligen blir D-ponny e. Mr Carrera xx ue. Green River xx. Jag gillar stammen, Mr Carrera är grymt snygg och Green River ser väldigt trevlig ut han också. Det skulle vara lagom att köpa henne och utbilda för att sedan sälja, hon kostade bara 20 000 kr, men jag har knappt råd att hålla en häst just nu och om jag köper unghäst måste jag börja träna igen så det är väl ingen ide... =/

 

 

Min förra knashäst ♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0