26 oktober -17

Idag har jag ridit Matilda. Vi var på banan då det var mörkt ute. Det är andra gången jag rider henne och det gick bättre idag. Hon är ju inte så utbildad så det blir inget avancerat men roligt att få göra annat än att skritta. Fokus idag var att hålla en bra takt och försöka göra många övergångar. Hon har en tendens att nästan tölta fram eller bara springa på och då har hon huvudet i vädret, när man hittar takten blir hon riktigt fin. Förra gången var hon seg och lyssnade inte på skänkeln men idag var det mycket bättre, dock var hon fortfarande väldigt stel i sidorna. Jag har ingen bra plan att komma åt det och hon gör sitt bästa för att komma undan genom att "tölta" och bli svårsvängd när jag försöker forma henne men vi jobbar på. :) Galoppen är ju som den är med, jag tror att hon helt enkelt inte orkar hålla en samlad galopp. Jag har svårt att fatta galopp på henne så just nu springer hon oftast in i galoppen vilket inte hjälper. På långsidorna känns det okej men på kortsidorna bryter hon lätt av och känns ofta som hon går i korsgalopp. Hon är faktiskt rätt lik Akke att rida då hon lyssnar väldigt bra på sitsen, dock är hon väldigt mycket bredare. :p Det känns som det blev lite rörigt men vi hittade hur som helt lite fler knappar idag och det kommer säkert att bli ännu bättre när vi lär känna varandra mer. Tanken är att jag ska rida henne på torsdagar ett tag framöver tills herrn är igång lite mer då hon behöver motionera bort lite fett och energi och hennes matte har annat för sig då. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0