21 maj -16

Igår skulle korven egentligen vilat men jag blev lite sugen på att hoppa vattenmattan igen då den är sååå farlig. Vi var mycket seriösa barbacka med hackamore. :p Först gick vi över den med mig på marken rätt många gånger och när han började slappna av lite vände jag på den då den är blå på ena sidan och röd på andra. Den var lite läskig igen då så vi gick några vändor till innan vi tog på tränset och hoppade upp. Han var rätt tveksam i början när jag satt på men det var i alla fall inte lika stökigt som tidigare gånger, jag hade i och för sig fixat lite infångare den här gången. :p Vi gnetade på tills han gjordde det hyfsat avslappnat och så vände jag på den igen och så tog vi det några gånger till innan han fick gå ut i hagen. 
 
Idag tränade vi dressyr och han var riktigt fin. :) Vi fick börja med att flytta ut bakdelen på volten. Det gick helt okej även om han tappade bjudningen ibland och kändes som han skulle sura ihop. Efter det övergick vi till att göra skänkelvikningar från medellinjen ut på spåret vilket var lättare. Där fick han en liten skrittpaus innan vi tog galopp. Vi jobbad med att han skulle komma ihop och bakifrån för att kunna göra vändning på bakdelen. Jag tyckte det var svårt med vändnignarna då jag inte fick någon känsla för när det blev bra. Vi vände bara något språng, hade vi gjort fler skulle det nog vara lättare att känna. Han kändes även som han skulle bryta av vilken sekund som helst vilket gjorde att jag ramlade fram lite med överlivet. När jag fick lite skäll för det och satt ordentligt i sadeln blev det bättre. Det blev ganska mycket galopp och på slutet var han lite trött. Som avslutning red vi "kantiga" serpentiner med taken att jag skulle tänka lite bakdelsvändning i bågen och sedan göra en halvhalt på medellinjen. Även här hade jag svårt att få till det då han var ganska stark i handen och det var svårt att ta en förhålling men samtidigt driva på. Efter en stund fick jag i alla fall en känsla för hur jag skulle göra och vi fick till några riktigt bra halvhalter. Tanken var att han skulle aktivera bakbenen mer och bli lite kvickare, det kändes lite som en början till piaff. Han gick riktigt trevlig idag och kändes super. Tränaren tyckte att snart så rider ni LA, jag som inte ens vill starta LB för jag inte tycker jag får ihop honom. :S Grejen är väl den att på tävling sitter jag och mesrider, hemma kan han vara hur fin som helst... Förhoppningsvis blir det bättre med lite mer regelbunden träning, jag har ju inte tränat dressyr regelbundet på minst sju år. :p
 
Vi var seriösa med skydd och benlindor för ovanlighetens skull, normalt brukar jag inte ha något på benen när jag rider dressyr. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0