17 maj -16

Igår var hovslagaren här och han fick bakskor. :) Hon började bak och det gick hur bra som helst, när hon kom till frambenen däremot hade han tröttnat och stod och ryckte med benen en del. Det hjälpte väl inte att han var mätt heller och hade tappat intresset för höet, annars har det fungerat väldigt bra att jag stå med en höpåse som han äter ur när han blir skodd. På sista benet fick han ha sin slicksten istället och då gick det bra. 
 
Idag har vi hopptränat. Han kändes ganska seg under framridningen men ändå rätt genomriden. Vi började med att hoppa två små räcken på en åtta och det gick jättebra, inga tveksamheter alls. Efter det hoppade vi ena räcket och sedan två oxrar. Även det gick bra även om han kröp intill oxrarna. Jag misstänker att det beror på att jag överger honom typ sista galoppsprånget, han behöver stödet hela vägen. Efter att ha hoppat de hindren i lite olika ordning lade vi till en annan oxer med fyra galoppbommar innan och en efter. Han kom hela tiden in dåligt över bommarna och jag blev väldigt passiv i min ridning så sprången blev sådär men han ställde i alla fall upp och hoppade. :) Sista gången vi tog den oxern red jag bättre och vågade hålla kvar stödet hela vägen och då hoppade han bättre. Sista gången låg den på 90 centimeter gissar jag, den var i alla fall högre än den andra oxerna som var 80 centimeter. :) Det blev en väldigt kort träning, vi höll knappt på en halvtimme men han skötte sig så bra och kändes lite trött så det var bättre att sluta än att bara sitta och nöta för sakens skull. Överlag bjöd han på en väldigt trevlig känsla idag. Bra inställning på hindrena och inte alls lika stel i sidorna som vanligt och jag fick till en bra galopp. 
 
Nu blir det lite hårdkörning för herrn. På lördag är det dressyrträning och på måndag ny hoppträning, sedan ska jag försöka vara lite konsekvent med mitt tränanade. :p Tanken är ju att träna en gång i veckan, varannan hoppning och varannan dressyr, så nästa vecka ska vi vara i fas då jag planerar dressyrträning samma vecka som nästa dressyrtävling. :p
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0