25 mars -16

Idag har vi alltså varit på pay & jump. :) Det gick helt klart över förväntan även om det började sådär. Jag blev klar med borstningen tidigare än beräknat så jag slängde ut honom i ena rasthagen en stund så jag kunde väga hö. Naturligtvis hälsar han på grannen över staketet och fastnar i tråden med ena frambenet... Som tur är så är trådarna ganska gamla och murkna så den gick av och han klarade sig utan skador. När vi skulle in i stallet och ta på benskydd en liten stund senare blev han väldigt upprörd och kunde absolut inte stå still. Till slut tröttnade jag på honom och röt till ordentligt. Han såg lite chockad ut och lugnade sig snabbt efter det. :p Lastningen var inga problem, han sprang nästan på trailern. :)
 
När vi kom fram fick han stå på trailern i kanske 45 minuter när jag gick banan och tittade på första höjden och det gjorde han så snällt. Jag hade ingen medhjälpare idag men det var inga problem att ta på honom själv, det gick nästan bättre faktiskt. 
 
Han var lite seg på framridningen och jag fick nog ingen riktigt bjudning förrän vi började hoppa fram även om det kändes okej. När vi hoppade fram på krysset som i princip var markbommar stannade han och hoppade från stillastående... Jag gick på honom efter och då blev det lite mer fart. Han gjorde ungefär samma stunt på både oxern och räcket även om det gick lite mer framåt då i alla fall. När vi tog hindren en andra gång var det inga större problem. 
 
Första klassen var 60 centimeter och som vanligt när vi byter miljö och kommer in i ridhuset dog han lite. Jag försökte jobba igång honom lite men det gick väl sådär. Första halvan av banan backade han av mot hindren och kravlade sig över, någon gång efter femman släppte det lite och vi fick bättre flyt resten av banan. Han fick med sig en bom på sista hindret då han dels blev lite lång där och dessutom gick i korsgalopp vilket jag så på filmen efteråt. Han stannade i alla fall inte något och jag var nöjd. 
 
I 70 centimeter var han mycket mer fram redan på framridningen som blev väldigt kort, lite trav och galopp i varje varv samt ett språng på oxern och räcket. Jag fick en helt annan galopp i honom. Banan gick även bättre, han var inte lika tittig och stod inte emot så jag kunde faktiskt rida ordentligt. Jag fick en riktigt bra känsla och på sjuan kunde jag till och med rida av honom lite stort. Det enda som var lite sådär var väl tvåan där han tittade till och jag övergav honom lite då jag trodde att han skulle ta av utifrån. Det blev felfritt den här gången. :)
 
Supernöjd med dagen men han behöver komma ut och träna mer för att jobba bort tittigheten på de första hindren. Efter dagens resultat så skippar vi den lokala 80 klassen, den höjden debuterar vi på någon pay & jump istället så man kan gå in i 60 eller 70 centimeter och kolla in banan först. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0