8 juli -16

Idag red vi dressyr på banan. Han kändes lite stel och stretig så vi jobbade en del med övergångar och lite sidvärts. Han hade svårt att flytta undan höger skänkel, speciellt när vi skulle göra sluta men det lossnade lite efter en stund. Bjudningen var i alla fall bra och det kändes som han jobbade på ordentligt. Det blev inte jättemycket galoppjobb, några fattningar från skritt  när han fått galoppera igång lite. Efter en kort skrittpaus red vi igenom något som liknade LB:2. Han var väldigt stretig när vi skulle börja och gick inte riktigt fram i skritten men efter lite trav och övergångar släppte det så pass att vi kunde börja. Programmet gick helt okej, han krullar ihop sig lite i tiometersvolterna och övergången på diagonalen i vänster galopp blev inte alls bra men i övrigt kändes han fin. Han blev lite tung i handen, speciellt i galoppen och han skulle inte alls sakta av från vänster galopp. Vi jobbade en liten stund med det efter programmet så det i alla fall blev lite bättre innan vi övergick till att göra halt från trav och rygga. Det var ovilligt och stretigt i början men blev bättre vartefter och en del halter blev riktigt bra, när jag kände mig nöjd travade vi av innan vi avslutade. Han kändes som han hade bra bärighet och bjudning idag men i gengäld var han lite tråkigt i munnen, det kan säkert bero på att det var ett tag sedan vi red ordentlig dressyr. Imorgon blir det vila och på söndag ska vi nog ut och galoppera. 
 
Jag har även varit och tittat på stallplats idag, en hel kilometer från vårt nuvarande stall. :p Det var relativt nybyggt och riktigt fint inuti med plats för 8 hästar. Rejäla boxar, öppningsbara fönster och ventilationslucka i varje box. Det fanns även en rejäl spolspilta och det ska upp värmelampor där. Även hagarna var ganska rejäla och bra samt att ridbanan var stor och såg ut att stå emot vatten bättre än våran. Det mesta var helt enkelt lite bättre än jag har det nu. Sommarbetet kommer väl att bli lite jobbigt då sommarhagen ligger ungefär 2 kilometer från stallet men det går nog att lösa det med. Det stora problemet var att det inte rikigt gick att klämma fram en månadskostnad. Jag fick ett pris för boxen och en prislista för tjänster man kan köpa till så som insläpp, utsläpp och fodringar med mera men jag fick ingen rikgti klarhet i hur man skulle räkna utifrån den. Jag har i alla fall mailat och frågat lite mer ingående vad det kommer att kosta, blir månadskostnaden rimlig flyttar vi förmodligen men tyvärr är jag rädd att det kommer att springa iväg. 

Kommentarer
Postat av: Katarina

Lät som ett bra stall (men jobbigt utan pris!!), du får hålla tummarna för att jag och Murre också hittar något där nere (helst snart :P). För övrigt borde vi verkligen överväga team chasing, jag har inte glömt att du också var lite taggad (;

Svar: Jag såg att du hittat stall och boende nu, roligt. :) Det finns en klubg utanför Linköping, Åkerbo RKS, som har haft två team chasingträningar/prova på i år men det har tyvärr inte passat att åka på dem. Jag hoppas på att de har några nästa år med så man kan testa. :)
Thalbaz

2016-07-09 @ 22:07:55
URL: http://saganomensaga.blogg.se/
Postat av: Katarina

Tack :) ^Åh men det låter ju toppen för oss, eller hur? :D Jag och Murre borde komma förbi någon dag sen när vi är installerade, behöver träna på att komma bort lite..

Svar: Ja, det låter som trevligt, alltid nyttigt att komma till nya ställen. :)
Thalbaz

2016-07-12 @ 21:32:34
URL: http://saganomensaga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0