9 januari -16

Igår red vi ut runt Bjärby. Det blev en städad tur med fokus på tempoväxlingar i trav och galopp. I galoppen jobbade vi med att behålla trycket i även om jag kortade honom och det gick bra. Han var ganska pigg vilket inte är så konstigt då han ändå gått rätt lugnt. 
 
Idag blev det dressyr i rasthagen. Han var väldigt ofokuserad och gick gärna med huvudet upp. Det blev ju inte bättre av att jag hade lite långa stigläder samt halkade runt i mina termobyxor heller. Jag hade tänkt jobba med famåtbjudninden egentligen men det fick bli sidvärtrörelser istället för att få honom att fokusera. Det gick ändå rätt bra när han var koncentrerad och han var ganska framåt. I galoppen jobbade vi vidare med fattningarna som fungerar sådär för tillfället. Han springer gärna in i dem och nu krävde jag att han skulle ta galoppskänkeln på en gång. I vänster varv var han riktigt trälig och ville inte böja sig i innersidan men det släppte lite vartefter. Höger varv var mycket bättre, både fattningar och böjning. Det blev fattningar från skritt med och till slut fick jag ordning på vänstergaloppen efter att ha bankat till honom ordentligt med skänkeln när han inte lyssnade på fattningen. Efter det gick det bra, han gjorde två fina fattnigar från skritt och jag kunde forma honom i innersidan. Han var riktigt fin när vi travade av sedan. 
 
Idag upptäckte jag även varför han lyckades bocka av mig i onsdags... Mina termobyxor är snorhala att rida i, jag hade förträngt det. Jag höll på att åka i backen idag med när han gjorde lite mer allvarliga skutt... I fortsättningen blir det nog ridbyxor så länge det inte är svinkallt. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0