24 april -16

Igår red vi på banan. Jag hade plockat fram femtioelva bommar. :p Det blev "klockan" samt två bommar med sex galoppsprång mellan på långsidan och även en vattenmatta. Efter att ha ridit igång traven lite runt spåret red vi på volt över bommarna för att sedan övergå till att göra en liten volt runt varje bom. Han gjorde det bra även om det var lite svårsvängt ibland och vänster bog gärna försvann ut. Efter att ha jobbat lite mer med sidvärts och sluta som går bättre och bättre blev det galoppjobb över bommarna på volten innan vi fortsatte med bommarna på långsidan. Det gick att variera från 5 till 7 språng i båda varven även om det var lite knepigt att få in sju i vänster varv. Som avslutning hoppade vi vattenmattan. Först skulle han inte alls gå över den men efter en liten stunds försökande hoppade han den. I vänster varv försökte han smita förbi ett par gånger även efter att han hoppat den första gången. I höger varv gick det direkt även om den var lite läskig. När jag var nöjd med vattenmattan blev det lite jobb med byten som inte satt ordentligt. Han ville inte byta rent åt höger och vi fick jobba en stund innan jag fick honom att byta helt utan att bryta av. 
 
Idag var vi på pay & jump på Knivberga och hoppat 70 och 80 centimeter. Han kändes lite sur när jag började rida fram men det släppte och han kändes ovanligt framåt för att vara på ett nytt ställe. Jag kände mig nöjd ganska snabbt så det blev en del väntande innan det var dags att gå in på framhoppningen. Vi fick börja om lite med bjudningen där men det släppte ganska fort. Jag hade bestämt mig att han inte skulle få stanna något och red väldigt bestämt på räcket och han hoppade även om han backade av lite. Oxern kröp han intill men hoppade i alla fall ganska snällt. Det var inga direkta titthinder på banan mer än jokerhindret som var en vatenmatta och valfritt men eftersom han sneglade misstänksamt på det hela tiden struntade vi i det, det stod inte helt snällt heller på medelinjen. Det blev felfritt i 70 centimeter även om han gärna kröp intill hindren, framför allt i början. 
 
Det var bara fem ekipage mellan våra starter så vi skrittade på framhoppningen. Den sista i 70 centimeter hade väldiga problem så det tog en stund... Jag varvade skritten men lite trav och galopp i väntan på att det skulle bli dags att hoppa fram igen men han började tjura ihop lite kände jag. När det började närma sig start tog vi ett språng på räcket innan vi väntade på att få gå in på banan igen. Han kändes trött i den här klassen även om han inte kröp så nära hindren. Det höll på att bli ett stopp på fyran då även jag var trött och slutade rida lite och tänkte att han skulle lösa det själv. Efter det satte vi lite snurr på galoppen igen och tog oss runt utan större problem. Han flöt ut lite i svängen till sexan så vi kom ner i trav några steg men det gick bra ändå och vi fick ännu en felfri ritt. :)
 
När vi kom hem igen fick jag veta att hans hagkompis hade dött. :( Troligtvis var det en hjärnblödning och allt hade gått väldigt fort. Nu får han gå själv den här veckan och så fort Divan flyttat kommer han att gå ihop med Lemon. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0