28 mars

Idag hopptränade vi igen. Han var faktiskt ganska pigg hela passet, förvånad då han var så seg igår. Han var ganska fin i traven men i galoppen blev han dum. I vänster varv hängde han sig i innertygeln och vägrade lyssna på innerskänkeln... Vi körde på några varv innan vi testade höger galopp istället och där gick han jättefint. Efter det var det bättre i vänster varv men inte bra, det hjälpte i alla fall lite när jag försökte ge och ta i tygeln istället för att molhålla. 
 
Hoppningen gick sådär till att börja med. Först skulle vi hoppa fram på sista hindret i en linje och då blev det lite sned anridning och han var inte med på att vi skulle hoppa så det blev ett par stopp först. Mycket satt nog i huvudet på mig för när jag skärpte till mig gick det bättre. När vi var lite framhoppade hoppade vi linje med fyra galoppsprång. Första gången blev inget bra, jag hade för dålig galopp till första så vi räckte absolut inte fram på fyra, dessutom gled tyglarna iväg och han han såg sin chans att smita förbi, det var även en grind under som han verkade titta lite på. Jag fick lite höjdskräck med fram till halva distansen då hindret nog var närmare 90 centimeter, minst 80 i alla fall. När vi skulle ställa oss framför totalvägrade han att lyssna på vänster skänkel så jag fick sparka till honom ordentligt med den, sedan lyssnade han. Andra gången blev bättre men fortfarande lite dålig galopp. Tredje gången fick jag mer snurr på honom och då gick det bra. Efter det hoppade vi en serie, det var fyra galoppbommar, ett galoppsprång till oxer, två galoppsprång till räcke och sedan tre galoppsång ut över ett kryss. Första gången smet han förbi första hindret, andra gången smet han förbi andra hindret då någon *host* hade låtit tyglarna glida iväg igen, sedan tog vi oss över. Efter det fick jag hålla i manen och då gick det faktiskt bra. Det var andra distansen som var lite problematisk då han inte tog tag i det från galoppbommarna och det blev lite långt på två galoppsprång. Sista gången blev det bra när jag drev på innan oxerna så distansen stämde bättre. :) När vi hoppat färdigt gick vi på vänstergaloppen igen och nu hade det släppt och han gick fint. Han var superfin på slutet när vi travde av. :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0