20 mars

Idag har vi hopptränat! :) Han var pigg idag, väldigt trevligt, dock blev jag precis lika trött ändå. :p När han är pigg blir han ju mer ofokuserad men det gick ganska bra att rida igenom det. Han skjuter gärna ut vänsterbogen så bitvis jobbade jag lite med att komma tillrätta med det. Fattningarna satt bra idag och jag kunde nästan byta galopp åt väster, han bytte fram i alla fall. Vi hoppade fram på något som liknade en åtta med ett räcke och en oxer. Det gick helt okej men han var lite seg och jag blir lite osäker hur jag ska rida honom och blir då något passiv. Jag lägger mig ju gärna i och bökar med avstånd och fart men M sade att jag bara skulle rulla på och inte göra något innan vi började, därav osäkerheten. Det var lite si och så med balansen med vilket gör att jag får svårt att korrigera honom när han vill smita förbi. Han stannade två-tre gånger på hinder som var lite tittiga men hoppade snällt på andra försöket, hade jag varit lite mer med hade han säkert hoppat. Vi avslutade med en enkel bana på sex hinder med kombination på slutet, det gick bra överlag men kombinationen var lite problematisk. Först smet han förbi första hindret då det var en grind under, sedan tog han inte tag i det så han fick gott och väl plats med två galoppsprång. På tredje försöket blev det bra i alla fall och då avslutade vi banan med sista hindret och slutade för han var trött och det var jag med. :p Han var riktigt fin när vi travade av förutom lite bristande bjudning.
 
Jag måste verkligen bli noggrannare i min ridning, vi är inte så petiga med vägarna om det inte är något speciellt och avsaktningarna blir också lite slarviga oftast. Han var lite sparkig i galoppen och bytte och hade sig men jag ska inte bryta av och rätta honom då utan bara rida på och få honom att byta så han inte lär sig att man får sakta av när man sparkar. Mycket att tänka på för mig. :p Över lag var jag i alla fall nöjd med passet och längtar till nästa gång när nu det blir. Jag tänkte att han skulle få vila ungefär fem dagar nästa vecka, det kan han nog behöva. 
 
Igår gjorde vi lite ledarskapsövningar på banan, fram, back och flytta undan bakdelen. Det gick bra tills jag hade longerat lite och vi hade bråkat om vänstergaloppen, efter det blev han sur och ville inte vara med längre. Vi kämpade med att han skulle flytta undan vänsterbogen vilket var väldigt svårt tydligen. På slutet gjorde han det två gånger i alla fall och då fick det räcka. Just det, han kunde vända i spolspiltan idag igen utan några problem, suprebra. :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0