13 mars

Hästens uppförande går upp och ner just nu, igår var han extremt billig... Mina föräldrar hade tagit hem trailern och jag tog med den tillbaka igår när jag var hemma och jag tänkte att jag skulle passa på att lastträna när den ändå var påkopplad. Jag provade utan att öppna fram och efter ett par försök var han nästan helt inne men backade ut igen och efter det blev han bara ovilligare och ovilligare. Jag öppnade fram då och så gick vi igenom ett par gånger innan jag satte upp bommen och gick in med honom igen. Så långt gick det bra men när jag skulle gå bak och stänga backade han ut den fulingen. Samma sak hände en gång till och sedan blev han svår att få in igen, suck. Det vara bara att ta ner bommen och börja gå igenom igen. Då övade vi på att vänta på att matte skulle bestämma när vi skulle gå ut vilket gick sådär. Han trängde sig ut två-tre gånger innan jag lyckades få honom att stanna och backa och då gav jag mig innan han tröttnat helt och jag tappat tålamodet helt. 
 
Idag var han å andra sidan väldigt duktig. Först hoppade M honom och han fick hoppa kombination, eller 5 1/2:an blev det. Han var lite seg men när hon sa till rättade han sig och kombinationen gick bra så länge han hade lite energi in. Övrig ridning gick bra med, även galoppombytena satt idag. :)
 
Jag tänkte att han skulle få fundera lite över transporten ett par dagar men vi provade spolspiltan igen, det var ett tag sedan sist och han skötte sig ypperligt. Inte mycket tveksamhetar att gå in där och när han försökte backa ut kunde jag hålla emot och han gick fram igen. Vi lyckades vända där för första gången med. Jag hade med mig ett spö så jag behöve inte gå bak utan kunde stå vid bogen och peta på rumpan och då kunde han vända runt. Jätteduktig var han och vi slutade där. Ner till hagen hade vi uppfostring med, han skulle stanna och backa när jag sade åt honom och det gick super, han var väldigt lyhörd när vi var framme, han fick även flytta lite i sidled för spöet vilket gick helt okej. Jag tror problemet med lastningen sitter mycket i att han har börjat tappa respekt för mig igen så vi får jobba på det ett tag nu och hoppas att lastningen släpper igen. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0