22 februari

Idag fick han åka till ridhuset och hoppa titthinder. :) Det började halvbra med att han var orolig i transporten från start... När vi kom fram tyckte jag att han gott kunde öva på att stå kvar en stund vilket visade sig vara en dålig idé. De tog in hästar och han blev väligt hispig när de kom bakifrån och han bara hörde och inte såg. En stund trodde jag inte att jag skulle få på honom tränset och var nästan på väg att ta ut honom i grimma och tränsa när han lugnat sig lite. När han var som värst såg han ut som han tänkte resa sig och krypa under bommen om vartannat... Han slog dessutom mycket med frambenen så jag ville ogärna stå framför när jag skulle tränsa och då blev det från fel håll och det gick inte när han inte var sammarbetsvillig för fem öre. Efter en stund lugnade han sig så pass att jag fick på tränset i alla fall och sedan var det rätt lugnt när vi kom ut. Lite svårt att stå stilla men höll jag honom i rörelse gick det bra. 
 
Själva ridningen gick super. Vi gick runt och tittade på allt medans M sänkte och han brydde sig inte nämnvärt trots att det var plank och murar med mera under hindren. Det enda han tyckte var lite läskigt var vattenmattan från ena hållet men när vi gick runt för att titta på den från andra sidan provsmakade han och drog lite i den, knasiga häst. :p Han fick kort framridning så han skulle orka och sedan hoppade M några av hindren lite var för sig. Efter det fick han lite skrittpaus innan de satte ihop allt till en bana, en ganska lång en till och med. Han tog alla hinder utan att blinka och med fin bjudning. Öronen börjar komma fram och jag tror att han börja förstå vad det handlar om och gilla det. :) Nu hoppade han ju inga höjder, hindern låg väl runt 50 centimeter men det är inställningen som är det viktiga. Eftersom han var så duktig fick han trava av och avsluta efter banan. :)
 
Han åkte lite bättre hemåt men han har börjat med den fula ovanan att knalla över mig när han ska ut hemma, andra gången på rad det händer nu, morr. Vi får nog försöka öva någon dag. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0