20 december

Idag fick jag äran att rida Tiger. Han och hans matte har haft väldigt dåliga upplevelser när de har gått över bommar och eftersom jag tydligen anses som den modiga ryttaren i stallet blev jag tillfrågad om jag ville testa. Det var första gången under ryttare sedan senate gången för typ ett år sedan om jag fattade det rätt och tredje totalt. De hade övat massor från marken men ville ha en modig pilot. :p Det hela gick utan missöden. Första bommen gick matte före och då fattade han nog inte riktigt vad han gjorde, andra bommen hade huggtänder verkade det som. Vi höll på en liten stund innan vi kom över. Först körde jag bara på metoden att i princip vänta ut honom och bara driva lite försiktigt och dutta lite med spöet vid behov. Vi kom hyfsat långt så, nästan ända framme vid bommen, men jag märkte ju att han nog inte var rädd för den egentligen för när han stannade och "frös fast" tittade han på andra saker ganska omgående. När det upprepat sig ett par gånger blev jag lite mer bestämd och drev på så länge han inte gick framåt och så hux flux var vi över. :) Efter det gick det lättare och han tvekade mindre och mindre för varje gång. Konstigt nog gick det bättre när vi travade. När vi bytte varv gick det faktiskt bra, lite tveksamt de första gångerna men sedan var det helt lugnt. Förutom bommarna skrittade vi bara fram och av på vägen längs allén. Det var kul att rida en annan häst och han måste vara den största jag ridit med 180 cm i mankhöjd men han var väldigt känslig och lättpåverkad ändå och väldigt snäll. Vi ska göra samma övning några gånger till så det verkligen blir befäst innan hans matte tar över igen. :)
 
Akkes sår såg ut som igår och han hade haft lerbad i hagen... Vi tog 20-minutersrundan baklänges och konstigt nog var han rätt seg förutom sista biten hem. Han kändes inte halt vilket han inte borde vara heller och i hagen var han väldigt pigg minsann. :p Vi fortsätter nog med lugna skritturer så länge såret inte blir värre. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0