19 december

I torsdags kom min kära häst in med ett sår från hagen... Det satt snett ovanför ena frambenet och såg väldigt mycket ut som han fått en spark då ena kompisen är broddad bak och det inte finns något annat att göra sig illa på i hagen. Det hade blött en del och hade inte riktigt slutat när jag kom 1-2 timmar efter insläpp eller så var det för att jag pillade på det. Det var 1-2 centimeter långt och någon centimeter djupt. Det såg i alla fall ganska rent ut och jag tvättade så mycket det gick. Det positiva var väl att jag slapp rida i skitvädret den dagen...
 
Jag var ute i går morse och då såg såret fint ut så jag smetade på hästsalva så han inte skulle få in så mycket smuts i det, i övrigt var han lite svullen runt det men jag kände ingen värme. 
 
Idag hade det dragit ihop sig ännu mer och den största svullnaden hade lagt sig även om han hade en liten svullnad snett ovanför såret som var något varm. Han verkade inte ha någon feber i alla fall och jag tempade inte eftersom han var som vanligt. Det blev tvätt igen då det kommit in lite lera idag och så på med ny salva. Vi passade även på att jobba lite från marken för att aktivera hjärnan lite, det blev start/stopp samt vändningar på gårdsplan och det gick jättebra, däremot lyssnar han sämre när han ska stanna på stallgången. Imorgon ska jag se om kan skritta ut en sväng men det beror på hur såret ser ut. 
 
Nu har jag gjort dagens goda gärning och frostat av frysen OCH gjort knäck. :) I torsdags blev det pepparkaksbak eftersom ridningen uteblev. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0