12 december

Igår tränade vi för M igen, äntligen! :) När vi red från stallet var han seg och så även första varvet på banan, sedan slog det slint i hjärnan. :p Han var nåt så fruktansvärt pigg, det var full fart framåt och bocksprång som gällde. Han var väldigt stel i sidorna men det lossnade lite under framridningen då vi försökte forma ordentligt samt körde lite tempoväxlingar i galoppen för att få in bakbenen ordentligt. Själva hoppningen gick super. Han var väldigt taggad och hoppade så snällt. Vi hade lite styrproblem ibland men träffade i alla fall hindren. :p 
 
Till att börja med fick vi hoppade två hinder på en åtta och när styrningen och farten börjat stämma lite bättre lade vi till långsidan med två räcken med 5 galoppsprång emellan. Där blev det tvärstopp på första hindret som var en planka. Den var väldigt läskig tyckte han och det gjorde tydligen de flesta hästarna. :p När han fått nosa på den hoppade han snällt i alla fall. Som avslutning fick vi hoppa en bana med de hindren vi redan hoppat samt en bomserie på medellinjen som avslutades med ett kryss, där hade vi det angenäma problemet att vi gasade för mycket så vi fick öva på den några gånger. :) Båda varven vi hoppade bana kändes han riktigt bra men det sista var verkligen super, då kunde jag verkligen komma till ridning och han lyssnade jättefint på alla hjälper, jättehärlig känsla efter den rundan. Han hade nog klarat sig utan sista varvet för han började bli lite mör då men det var så himla kul så jag ville ta ett till. :) Han hade en helt annan inställning till hindren än när vi hoppade senast, nu hade han bjudning och tog tag i det lite mer själv och hoppade framför allt av utifrån istället för att krypa intill. :) Jag hoppas det fortsätter såhär. Det är bara jag som måste skärpa mig och vara mer noga med vägarna samt inte sluta rida efter hindren. :p
 
Idag var vi ut en sväng i skogen och fick en hel massa sällskap, både Tiger, Dante och Matilda var med. Alla hästar utom Akke hade vilat rätt länge och var ganska pigga. :p Jag hade ju förväntat mig att han skulle vara lite trött efter träningen och kanske ha lite träningsvärk men icke. Han höll sig i alla fall på marken för det mesta, det blev bara två bocksprång i början. Det var mycket uppför och nerför i skogen och när vi skrittade hem kändes han faktiskt lite trött fast vi mest skrittat. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0