Klinikbesök

Ja, idag var vi alltså på kliniken för att se vad det var för fel på hästen. Veterinären konstaterade ganska snabbt att det var hovleden på vänster fram som var problemet och han blev behandlad. Hon tyckte även att han hade lite dålig hovvinkel på den hoven så vi tog en bild på röntgen och mycket riktigt var hovbenet felvinklat så hovleden "nyps" ihop när han går. Det är säkert anledningen till att han är så oliksidig och saknar bjudning, det kan ju inte vara skönt att gå med. Klinikhovslagaren verkade den hoven för att få bättre vinkel och när vi ska på återbesök om tre veckor ska han få skor fram för att försöka rätta till hoven ännu mer. det känns som att det är god prognos på att få ordning på det. :) 
 
Nu får han bo i skjukhage fram till återbesöket. Vi fick promenera och även rida på rakt spår, så länge han inte röjer runt i hagen. :p Vi satsar väl på promenader/tömkörning ute i första hand om ett par dagar, jag får se hur odräglig han blir. Han var ju lite lagom dryg när jag åkte tillbaka till stallet på kvällen för att ta på täcke och ge honom mer mat. När jag kom gnäggade han minsann men när han fick stå i boxen och torka en stund var jag mest jobbig när jag stökade runt och började lägga in strö till bädd, han ska ju stallas in till helgen. :p
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0