31 juli

Idag red vi på banan och testade nytt bett, hästen var inte alls med på noterna... Jag hade plockat fram cavaletti som vi red över på volt. Först skrittade vi bara över vilket gick bra, sedan skulle vi börja trava efter och han lyssnar inte tillräcklicjt snabbt enligt mig så jag sparkade på honom så han fick galoppera ett varv innan vi fortsatte övningen med skritt över cavalettin och övergång efter. Jag var tvungen att gå på honom en gång till men sedan hade jag en väääldigt lyhörd häst. :p Det var svårt att få en bra rundning över cavalettin i trav men varefter lossnade det. När jag kände mig nöjd med det jobbet övergick vi till lite sidvärts för att lugna ner hästen lite. :p I galoppen jobbade vi med fattningar från skritt, det gick faktiskt bra. I vänster varv gör han det ju väldigt lätt men idag fick vi till flera i höger med. Tricket var att ha en rakställd häst och tänka att man ska flytta in framdelen i fattningen. Avsaktningarna satt inte alls dock, han ska kunna gå ner till skritt ganska direkt men han var ju rätt på tårna efter den bryska starten på passet samt att han inte ville ta stöd på bettet. Jag nöjde mig med att han kunde fatta, avsaktningarna kommer vartefter. När vi travade av på slutet kom han i alla fall loss lite och var riktigt fin samt att cavalettin plötsligt var en barnlek att få rätt. :p

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0