Sammanfattning

För tillfället är Akke väldigt billig... Det hela började i söndags, vi red en sväng på banan och han skötte sig faktiskt rikitg bra. På slutet gjore vi övergångar och han blev riktigt fin bitvis när jag red ordentligt. När vi var klara skulle jag spola hans svans då han blivit lite lös i magen igen men han skulle inte gå in i spolspiltan. Det gick verkligen inte att backa in honom och han gick in framåt några gånger men han backar ju ut lika fort igen... Mot slutet ville han inte ens gå in framåt jag fick ge upp när han i alla fall fått in framovarna då jag skulle ta in de andra hästarna och då hade vi hållt på i en timme. Jag tog tag i det igen när hästarna var var inne och jag mockat hagen, då tog jag han kraftfoder och så fick han äta det inne i spolspiltan och då gick det minsann bra att stå där inne. 
 
Igår var vi hos tandläkaren och han var hemsk att lasta. För att komma iväg fick vi backa intill traktorhallen samt använda lina för att få in honom. Hem höll vi på i över en timme, både med att bara försöka vänta ut honom och vara på honom mer. Till slut fick han lite lugnade så vi kunde putta in honom. 
 
Väntar på att få komma in till tandläkaren
 
Förutom lastningen gick tandläkarbesöket bra och hans tänder växte som bara den, det var "hela havet stormar" i hans mun som de uttryckte det. :p Tandläkaren plockade ut två mjölktänder som hängde löst, annars såg det bra ut och vi rekommenderades återbesök om knappt ett år. 
 
På kvällen var jag och hopptränade syrrans häst igen och hon börjar visa sitt rätta jag då bromen har blivit sämre och sämre för varje gång. :p Hoppningen var åt dressyrhållet då vi mest hoppade små hinder och reglerade galoppen, jag fick dock göra halt efter hindren eftersom det var en liten häst som gärna drog iväg annars. På slutet gick det rikitg bra och vi hittade bromsen igen efter alla halter. :)
 
Idag förskte jag westernlongera monstret men det gick inget vidare. Av någon anledning var han sjövild, kan bero på väderomslaget, och lyssnade bara halvbra på mig. Bitvis gick det bra men när det inte gjorde det kändes det mest som katastrof. Han började i alla fall lyssna på mig efter en stund när jag lett och flyttat på honom. När vi skulle gå tillbaka till stallet, vilket var lättare sagt än gjort, blev han bara mer och mer upprörd på vägen tillbaka. Till en början försökte jag hålla honom bakom mig på behörigt avstånd men halvväg var jag ganska nöjd om han skrittade relativt städat brevid mig. När vi kom in i stallet fick han öva på att stanna och backa samt stå still en lång stund innan han fick gå in i boxen. 
 
Imorgon kör vi på ny taktik, jag rider honom så han blir ordentligt trött om det inte är skitväder och ser om han är mer hanterlig på torsdag. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0