8 maj

Idag var jag ute och galopperade med Akke. Vi red förbi Bjärby och sedan längs med gärdena och kom ut vid Styrstad. Akke började med att krångla när vi kom till hästhagen strax innan Bjärby, elen tickade väldigt högt, det stod två nyfikna hästar vid staketet och dammen längre bort är han alltid lite misstänksam mot. När jag lyckats övertala honom att gå förbi, han var faktiskt inte jättesvår att övertala, och vi kommit förbi gården och tagit oss över ett litet dike ut på gärdet var det bra fart på honom. Han travade gärna samt såg läskiga saker på marken som han skyggade lite för, mest mörka fläckar. Vägen på gärdet går längs med ett djupare dike, mer som en bäck, och det var änder där. Som tur var såg jag dem när de simmade runt i diket så jag var beredd när de flög upp, det var inte Akke. :p Han blev rädd och kastade sig men lugnade sig direkt. Lite längre bort flög det upp änder igen, inte omöjligt att det var samma men den här gången kastade han sig inte lika våldsamt, däremot sneglade han misstänksamt ner i diket efter det. :p Jag försökte trimma honom lite vid bäcken då det var en bredare remsa att rida på där men han skyggade för alla mörka fläckar i marken så jag gjorde bara några volter i skritt innan vi fortsatte. Vi lyckades fatta höger galopp sista galoppen när jag verkligen tänkte på vad jag gjorde. Höger galopp är lite mer racergalopp, han gick på lite fortare i den. :) När vi kom ut på grusvägen övade vi på övergångar för att han skulle lyssna på skänkeln, mest skritt-halt och på slutet gick det riktigt bra. :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0