Ehm, vad har jag pysslat med egentligen?

Hm, Akke blev longerad i söndags och igår. I söndags fick han skutta runt lös på banan för att göra av med lite energi och jag byggde upp ett litet hinder åt honom. Det hoppade han en gång när jag sprang före sedan gick han hellre förbi. Han bockade och sprang en hel del när han fick vara lös och jag jagade på lite, bara lite överskottsenergi. ;p När han rasat av sig det värsta linade vi lite. Han kunde faktiskt bli linad över hindret, stora framsteg. :) Efter en stund tjurade han ihop i vänster varv och började tvärvända när han var på väg bort från grinden. Vi jobbade med det en stund och när han kunde trava ett varv utan att vända fick det räcka. Bjudningen var inte den bästa och han var inte sugen på att galoppera, det var i samband med det han tjurade ihop. När jag gick på honom backade han mot mig och slog vid ett tillfälle, inte trevligt... Vi slutade som sagt när han skötte sig hyfsat och då fick han gå tillbaka till hagen. 
 
Igår jobbade vi med longeringen igen för att försöka få ordning på den. Den här gången började han vända tidigare, suck. Jag körde konsekvent på att han skulle stanna då och sedan viftade jag med pisken på hans vänstra sida tills han gick ut på volten igen, då slutade jag, samma princip som westernlongering. Det blev ingen riktig ordning på vänstervarvet så vi jobbade i höger en stund och där var han duktig. :) Han kunde till och med galoppera, helst i förvänd galopp men vi fick rätt några gånger med. Jag nötte inte mycket i det varvet då han skötte sig bra. Vi avslutade med att köra vänster varv lite till och då hade det släppt och han kunde trava ganska snällt och avslappnat. :) Som avslutning övade vi på att stanna, vända och backa på vägen till grinden och han kunde stanna och vända utan att jag hade linan fastkopplad, då kändes det bra kan jag säga. :)
 
Idag hade jag Nunne så Akke vilade. Han blev bara lite borstad och så tvättade vi rumpan och städade fötterna ordentligt då han för ovanlighetens skull inte var så lerig. Nunne trimmade jag på banan. Till en början var han spänd och stel. Jag började med att skrittjobba och göra bakdelsvändningar innan vi övergick till trav. Han hade ingen som helst bjudning i traven och var välditg kort i steget. I traven jobbade vi på en åttvolt och slutade med att öka och minska volten i båda varven innan vi gav oss på galoppen. Högergaloppen som vi började med var riktigt bra och fokus låg på att ha stöd i ytter men ändå ställa inåt. Det gick bättre än vanligt och vi varvade med lite piruetter. I vänster galopp hängde han bara i inner och vägra ställa sig. Jag jobbade hårt med att få igenom det och lyckade till slut genom att hålla ner honom på ytter och höja upp innerhanden. När han väl kom loss kändes han riktigt fin och han fick göra några avbott samtidigt som jag flyttade honom för inner skänkel då han gärna högg tag i innertygeln när vi saktade av. När vi återgick till trav igen var vi tillbaka på symaskinstrav... Efter en del halvhalter och lite mer jobb med benen från min sida länge han dock ut halsen och fick upp ryggen och då kunde han ta långa lugna kliv. Han kändes grymt fin på slutet när vi travade av och efteråt var han trött. :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0